Hoe kun je je kind beschermen tegen de andere ouder?

Ik en mijn ex vrouw hebben beide gezag over ons kind. Ieder weekend zie ik mijn kindje van 4. Het contact tussen mij en mijn ex vrouw is heel slecht, we communiceren nergens over en hebben al meer als een half jaar mediation gesprekken over het ouderschapsplan. Ik wil erbij vermelden dat ik 2,5 jaar lang op allerlei manieren geprobeerd heb om in contact te komen in het belang van ons kind. Mijn ex vrouw ziet mij en mijn partner als de vijand,en we lopen hier door al jaren op eieren.

Nu dat ons kind ieder weekend komt, word het steeds duidelijker dat ons kind signalen aangeeft niet bij mama te willen zijn. Enkele voorbeelden: Mama is altijd verdrietig. mama moet altijd centjes verdienen(mama zit in de bijstand en werkt niet. Kind zit wel 4 dagen op de kinderopvang.) Iedere week is het overdrachtsmoment vreselijk voor het kind,kind klamt zich vast aan mij en wil niet naar mama. mijn ex vrouw neemt ons kind over en loopt naar binnen met een hysterisch kind. Ons kind is erg gehecht aan mijn nieuwe partner die het kind ook al vanaf 1 jaar kent. Ons kind noemt mijn partner ook mama, vooral sinds ik en mijn partner zelf een kind hebben gekregen. Dit is nooit gepushed, we hebben altijd mijn partner bij de voornaam aangesproken. Het kind was erg verdrietig want mama had gezegd dat mijn partner helemaal geen mama was. Het kind claimt e hang extreem aan mijn partner.

De paniek die ik zie in ons kind baart me heel veel zorgen. Wat kan ik doen als vader om mijn kind te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

stap er mee naar de rechter... Er zal dan een onderzoek plaatsvinden door jeugdzorg en AMK, wij hebben ook problemen gehad met mijn ex en zijn vrouw. Uiteindelijk krgen we een gezinsvoogd toegewezen.. Zikj heeft, in het belang van het kind de boel in goede banen weten te leiden en blijvend. De gezinsvoogd is nu een jaar weg en inmiddels staan we op goede voet met ex en vrouw. In ieder geval goed genoeg voor de rust van iedereen. We doen weer normaal tegen elkaar en er wordt niet meer met vingertjes gewezen.
Ik hoor het wel als je vragen hieromtrent hebt... Heel veel succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou volledige voogdij aanvragen bij de rechter, je kind wil niet bij de moeder zijn en ik begrijp dat zij ook niet heel bevoordeling is voor je kind (bijstand, 4 dagen op kinderopvang). Veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledige voogdij aanvragen is een mogelijkheid, maar misschien kun je eerst meer dagen met je kind vragen en dan langzaam de overstap nemen naar dat jij primaire voogdij heb? Ik zal als ik jou was langs een advocaat gaan om meer informatie in te winnen over je mogelijkheden. Succes ermee, en mocht je niet meer voogdij kunnen krijgen, blijf
Communiceren met je kind en de moeder van je kind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect maar in uw vorige vraag bent u een vrouw, en in deze vraag bent u een man.

Als u de vader bent van het kind wat bij uw ex woont,
betaal dan gewoon alimentatie,s en laat ze met rust.

Dat kind wordt nu heen en weer geslingerd en dat komt niet ten goede aan de opvoeding.

1 jaar na de bevalling zet u er een punt achter.
Ik kan de gedachten gang van uw ex wel voorstellen.

Uw verhaal is doorspekt met ,,IK,, Denk nu maar eens aan uw kind die nummer 1 moet zijn en ondersteun uw ex daar in.
U heeft nu uw eigen gezinnetje, dus wees goed voor uw huidige partner en de kinderen die u op de wereld hebt gezet. (die vroegen er niet om)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow hier klopt iets niet. Bij haar vorige vraag is ze een vrouw, haar gv naam is annabel. Maar hier zegt ze dat ze een exvrouw heeft. Beetje vreemd!!
amigo
13 jaar geleden
"annabel" ik kan je de reden tot achterdocht uitleggen, en het is spijtig als jij daar goedwillend last van hebt want je zit niet in een fijne situatie. Er zijn echter (helaas) op GV meerdere mensen die fake-vragen en rare vragen stellen.
Mensen vinden het gewoon niet leuk als ze een poging doen een behulpzaam antwoord op te stellen en het blijkt een geintje van een lolbroek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruiken van het account van een ander is niet toegestaan. Je vraag is helemaal legitiem en ook prima, maar we hebben hier iets te veel ervaring met fantasten en leugenaars om hier mee in te kunnen stemmen. Dus maak een account onder je eigen naam en stel je vraag daarmee. No offence meant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn al te veel mannen die er 1 jaar na de geboorte een puntachter zetten.
ben blij te lezen dat deze vader veel van zijn kind houdt en het beste voor haar wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uwer citaten: En aan vooroordelen heb ik niets, je weet niets van mijn situatie. Een duidelijk antwoord,tips,adviezen zijn welkom. Kind in de steek laten is absoluut geen optie,ik keer mijn eigen kind niet de rug toe. U heeft uw kind al in de steek gelaten,
en wellicht wilt het van de moeder afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sxiopo: Hoe je ook over het gedrag van deze vraagsteller denkt, jij adviseert om moeder en kind met rust te laten. Daar ben ik het niet mee eens. Het kind heeft recht op contact met de vader, die veel van hem/haar houdt. Het is schadelijk voor het kind als er geen contact is met vader!
Alle kinderen van gescheiden ouders zitten in de vervelende situatie, dat ze heen en weer geslingerd worden, maar beter zo dan je vader niet meer mogen zien.
Het gebeurt tegenwoordig zo vaak dat ouders van heel jonge kinderen uit elkaar gaan! In-triest, het moest verboden worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het over een gescheiden pottenstel ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor! Lees de laatste zin maar.....
Het is altijd moeilijk om als buitenstaander een mening te vormen, met een verhaal van één kant.

Dat het kind moeite heeft met de wisseling tussen de moeder en vader is niet vreemd, ook niet als dit alleen is als ze naar moeder gaat.
Bedenk wel dat het bij de vader de weekenden zijn, waar er veel meer aandacht is voor het kind, door de weeks moet ze op tijd op, naar de creche enz. Dat kan ook de reden zijn dat ze niet naar mama wil, het is niet als vanzelf, dat ze niet bij mama wil zijn. Zulke uitspraken vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht.
De mening van de vader, dat het bij mama niet fijn is, brengt hij sneller over bij zijn dochter als hij denkt, dit maakt het alleen maar erger.

Dat de moeder het kind over neemt en mee naar binnen neemt, is in mijn ogen ook helemaal niet verkeerd, het heeft geen zin om er langer over te doen. Dat is hetzelfde als je kind huilend op school achter laten, daar zullen de juffen je ook aanraden om na een kusje gewoon weg te gaan.

Dat het kind mama zegt tegen de nieuwe partner heeft vader zelf in de hand. Het kindje is 4 en neemt vanalles over, als er door de komst van een kindje tegen de partner, mama gezegt wordt neemt de 4 jarige dit over. Vader had in moeten grijpen en het verschil uitleggen tussen mama en de nieuwe partner die je bij de voornaam noemt en niet mama. Dit is niet een bewuste keuze van een kindje van 4 jaar.

Je zal toch samen met de moeder verder moeten, jullie hebben een kind en dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee, dat betekend geven en nemen, zoals het in elke relatie gaat.
Je bent natuurlijk niet voor niets uit elkaar, maar ooit heb je wel van elkaar gehouden, ooit waren jullie samen gelukkig me dit kleine mensje.
Dus ook al gaan dingen niet zoals jij ze graag ziet, geef moeder ook de kans om op háár manier met jullie kind om te gaan. Ook al ben jij het daar niet mee eens.

De kunst is het los te laten wat er in het ´ander´ huis gebeurt (ervan uitgaande dat het kind niet mishandelt wordt natuurlijk)

Wijs niet met een vinger naar de moeder maar zoek oplossingen zonder iemand ergens de schuld van te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima betoog!! een +
Hmm, dit is een moeilijke situatie.
Het feit dat je ex-vrouw zo vijandig doet, is omdat ze waarschijnlijk weet dat jullie het prima voor elkaar hebben en zij (nog) niet. Jullie situatie is ook voor het kind veel prettiger, dat voelt het kind ook en zij weet dat het zo is en dat het kind dat vind. Het is als moeder moelijk te verkroppen dat je kind niet graag bij je is, in deze situatie is echter het kind het belangrijkst. Ik zou proberen te gaan voor gedeelde voogdij. Dus een halve week bij jullie en een halve week bij haar.
Je moet je ook beseffen, dat het weekend anders is als doordeweeks. Het kind is overdag naar school en je hebt alleen de weekenden over om iets leuks te doen.
En deze weekenden zijn dus alleen voor jullie en niet voor haar. Verder doet zij het naar school brengen en van school afhalen!!
Als jullie de zaak eens omdraaien krijgen jullie hopelijk allebei een ander inzicht en misschien dat het jullie nader tot elkaar brengt. (doordeweeks/weekend)
Ik weet natuurlijk niet of die mogelijkheden er zijn en hoe ver jullie van elkaar vandaan wonen. Anders zou verhuizen misschien een optie zijn!
Nu de volledige voogdij aanvragen zou denk ik leiden tot ruzies, wat je ook niet wilt voor je kind.

Je zou evt. de bijstand kunnen bellen en vermelden dat het kind op het kinderdagverblijf zit en de moeder thuis!
Eigenlijk wordt de kinderopvang alleen maar vergoed als de persoon in kwestie werkt!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Co-ouderschap werkt alleen maar goed als de ouders goed met elkaar overweg kunnen en goed kunnen overleggen. Daar is in dit geval geen sprake van. Geen rechter gaat daar in mee.
Je adviseert om "te klikken" bij de bijstand??
Ik denk dat "de bijstand" er toestemming voor heeft gegeven en zelfs meebetaalt! Daar zal een goede reden voor zijn. Zij kan het anders nooit betalen vanen uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bijstand zal nooit toestemming geven voor kinderopvang. Je hebt het voor 4 dagen over gemiddeld 1000,00 per maand.
Het kan wel zijn dat ze een uitkering van het UWV heeft en dus actief moet solliciteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Verder zal een rechter ook niet zomaar volledige voogdij toekennen! En zal eerst worden gekeken naar een tussenweg, vandaag mijn suggestie! (co-ouderschap)
Dit zou misschien kunnen worden geopperd eveneens onder de steun van mediation!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, is mogelijk, maar waar betaalt ze dat dan van? In noodsituaties betaalt de gemeente soms wel mee. Soms is het beter voor moeder en/of kind als het niet de hele dag thuis bij moeder is.
Maar: kind is 4 dus zit het op de basisschool. het gaat ws "alleen" om de buitenschoolseopvang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@melodie: Mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het ook niet eens om buitenschoolse opvang, die kosten zijn ook hoog. Kinderopvang meebetalen in noodsituaties door de bijstand, dat heb ik eenmaal meegemaakt, maar dat betrof een tienermoeder die haar school wilde afmaken.
Ik denk dat deze vader zijn ex-vrouw in een slecht daglicht wil stellen. Het verhaal rammelt aan alle kanten. En juist door zijn opstelling (wat vertelt hij aan zijn kindje??, hoe interpreteert hij een veel voorkomend gedrag van een kind van gescheiden ouders ). Het is erg sneu dat ze niet kunnen praten over het belang van het kind. Maar je hebt dan ook jezelf een vijand gemaakt door je vrouw in de steek te laten met een 1-jarig kind. Dat doet pijn, en als de moeder zoveel kritiek krijgt kan ik me voorstellen dat ze zich zo opstelt. Haar handelen om het kind, al krijsend mee naar binnen te nemen is overigens wel de beste. Zodra de deur dicht is het het waarschijnlijk al weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien doet moeder wel een opleiding, waardoor het kindje naar de opvang gaat.
Ik vind het verhaal erg negatief over de moeder, het valt de moeder blijkbaar zwaar om alleen een kind groot te brengen en wat meer steun van vader zou beter helpen dan de vijandigheid die er nu is.
Er is een groot verschil tussen het kind in de weekends bij je hebben, of op weekdagen. Vaak is het zo, dat in het weekend meer tijd is voor een uitstapje, rustig een spelletje doen, boodschappen (waarbij het kind van de weekendouder best een snoepje mag) en allerlei ander leuks.
Ik vind zelf de verhouding 'de ene ouder de weekdagen, de ander de weekenden' erg scheef. Mamma moet altijd centjes verdienen, lees ik. Pappa moet dat ook, maar dan is het kind er niet! Het zou wel zo eerlijk zijn om dat naar het kind toe te melden. Op de manier van: 'Als jij bij mamma bent, moet pappa ook werken hoor!'
Je schrijft dat je nieuwe partner het kind al kent vanaf dat het een jaar is. Je hebt een compleet nieuw gezin opgestart lijkt wel, een gezin waarin je heel graag je dochter zou hebben.
Begrijpelijk, maar niet eerlijk naar je ex toe. Zij is de moeder van het kind. Jouw nieuwe partner zal wel heel lief zijn, en goed voor je dochter zorgen in de tijd dat ze bij jullie is, maar ze is, en zal nooit, de moeder zijn.
Als je met je kind begaan bent, dan stel ik voor dat je de bezoekregeling op de schop neemt. Stel aan je ex voor dat je twee van de dagen die het kind nu in de opvang zit, voor haar zorgt. En dan bedoel ik ook dat JIJ zorgt, en NIET je partner! Want dat zie je vaak bij gescheiden mannen, dat ze een ruime bezoekregeling willen, en vervolgens mag de nieuwe partner de kinderen opvangen, want het werk gaat voor.
Dat zou een deel van de stress bij moeder weghalen, zodat moeder misschien niet zo verdrietig meer is, en jij kunt je kind van school halen, eventueel eens naar zwemles brengen, kortom, de dagelijkse dingen doen.
Succes er mee.