Waarom lees je in kinderboeken nooit over 2 opa's en 2 oma's?

Het is altijd opa en oma gaan... etc.

Toegevoegd na 16 uur:
*Gezien de antwoorden denk ik dat mijn vraag verkeerd begrepen wordt. Het gaat mij niet of ze homo of lesbisch zijn.
Het gaat mij om deze combinatie:
Vader van kind daar de vader en moeder van.
Moeder van kind daar de vader en moeder van.

Dus opa en oma, en opa en oma.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Amadea
13 jaar geleden
P.s. Ik denk niet dat jouw vraag verkeerd begrepen is, maar dat jij zelf de vraag verkeerd gesteld hebt.

Het beste antwoord

Als je 2 paar grootouders moet beschrijven moet je ze al gaan benoemen.
Kinderen hebben verschillende manieren om grootouders te benoemen.

Sommige kinderen zeggen: Opa en oma Jansen /en Opa en Oma van Dijk
Andere kinderen zeggen: Opa Jan en Oma Els / en Opa Wim en Oma Joke
Weer andere kinderen zeggen: Opa en Oma van de boerderij / en Opa en Oma van het grote huis.

Wanneer je het over verschillende opa's en oma's in één boek wilt hebben zul je ze dus moeten gaan benoemen met een naam erbij. Voor het kind dat het boek leest wordt dit al gauw erg onduidelijk. Er komen dan teveel verschillende personages in het boek voor en dat is verwarrend.
Wanneer er alleen gesproken wordt over opa en oma dan begrijpt het kind meestal wel dat dit zowel het ene als het andere grootouderpaar kan betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wij noemden ze naar hun woonplaats. Maar dat werkt natuurlijk niet als ze allemaal in dezelfde plaats wonen...

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk wordt dat over een aantal jaren wel anders. In de tijd dat de opa's en oma's van nu jong waren, was het niet vanzelfsprekend dat ze er voor uit kwamen dat ze homo of lesbi waren. En als dat al wel zo was, kregen ze al helemaal niet snel kinderen. In het "echte leven" zijn er dus ook weinig opastellen en omastellen. Vaak zijn kinderboeken gebaseerd op het echte leven van kinderen.
Als het normaler wordt dat homo- en lesbistellen kleinkinderen krijgen, zullen daar vast ook kinderboeken over komen.

Toegevoegd na 19 uur:
Ah, ik lees net je toevoeging bij je vraag en ik had hem in dat geval inderdaad verkeerd begrepen.
Ik denk dat het zo zit: In kinderboeken hebben de opa en de oma vaak een speciale rol, meestal de vrolijke, lieve, gezellige opa en oma. Wanneer er twee van dat soort vrolijke, lieve en gezellige grootouderparen in het boek rondlopen, is dat denk ik teveel van het goede. Je hebt juist verschillende personages nodig om een boek interessant te maken. Bovendien gaat het vaak gewoon over "opa en oma" zonder toevoegingen om te verduidelijken over welke opa en oma het dan wel gaat. Dat maakt het voor jonge kinderen nogal ingewikkeld.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals het hieronder al genoemde Sjakie en de chocoladefabriek, maar daar hebben de beide opa's en oma's wel een speciale functie, namelijk het tragikomische idee dat er uit pure armoede 4 oude mensen in een bed liggen en er al jaren niet uit zijn geweest.
Misschien dat er ook in boeken voor oudere kinderen meer dubbele opa's en oma's voorkomen, omdat die vaak meer over relaties tussen mensen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien niet zo politiek correct als gewenst, maar ik denk dat gelijkwaardig (wat homo's en hetero's zijn) niet hetzelfde is als exact gelijk zijn.

voor een opvoeding vind ik een vader en moeder toch nog altijd het beste ipv vader vader of moeder moeder. moeders zit thuis met de thee klaar is een veilige haven en pappa gaat met de kinders vissen en maakt ze weerbaar voor het echte leven. voor een kind is duidelijkheid prettig.

wellicht denken veel schrijvers daar hetzelfde over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt vast overzichtelijker voor kinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je als bij een lesbisch stel en een homosexueel stel, of bedoel je dat een kind 'van beide kanten' een opa en oma kan hebben? Dat laatste komt namelijk wel vaak voor in boeken.

Openlijk homosexuele ouderen die dan ook nog nageslacht hebben dat al weer kinderen heeft, zijn nog redelijk zeldzaam en zullen dus nog niet zo vaak gebruikt worden in rollen in boekjes. Naarmate dat meer voorkomt, zullen er ook wel holebi-opa's en oma's in kinderboekjes voor gaan komen. Ik heb in elk geval wel een leuk lijstje gevonden van kinderboeken met een holebi-thema.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in ieder boek, omdat opa's en oma's niet altijd bij elkaar in de buurt wonen.
Maar ik ken best boeken waarin een kind zowel een opa en oma van vaderskant, als van moederskant heeft.
Een voorbeeld is 'Sjakie en de chocoladefabriek' waarbij de opa's en de oma's samen in een groot bed liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderboeken zijn duidelijk. Vooral duidelijk. En begrijpelijk voor hele jonge leeftijd. Vandaar oma en opa. Da's genoeg voor de beeldvorming.