Wat kan ik doen zodat mijn kindje niet bij mij weggehaald wordt?

Ik ben in verwachting van een kindje en over een paar weken al uitgerekend.. Ik woon begeleid, in een huis met meerdere medebewoners. Ieder heeft een eigen appartement, maar wel op 1 huisnummer en 1 gezamenlijke voordeur (ieder heeft wel een eigen afgesloten deur van eigen appartement)
Er is geen 24- uurs begeleiding, maar overdag van maandag tot vrijdag is er wel iemand op kantoor aanwezig.

Nu is dit het geval:
Ik ben met de gemeente bezig voor een eigen woning, omdat dit niet de ideale plek is om een kindje op te laten groeien. Ik heb ook urgentie vanuit de gemeente toegekend gekregen, maar nu blijkt dat ik voorlopig nog niet op een woning hoef te rekenen.
In dit huis wordt er geblowd, nu zijn de bewoners hier wel op aangesproken door de begeleiding dat dit niet meer binnen kan aangezien er een klein baby'tje op komst is, dit zullen ze voortaan buiten moeten doen.
Ook is er al een paar keer een situatie geweest waarbij een ik en een andere medebewoner ons niet veilig voelden in deze woning.
Ik heb dit al een paar keer aangekaart bij de begeleiding, en ze zeggen dat ze ermee bezig zijn om deze problemen op te lossen, dat ik geduld moet hebben, maar ondertussen komt de geboorte van mijn kindje steeds dichterbij.

Aangezien er dadelijk ook instanties bij betrokken zijn ben ik bang dat die dalijk een melding zullen maken bij bijv Jeugdzorg als zij dit soort dingen zullen ondervinden.
En dat mijn kindje hierdoor bij mij weggehaald wordt, wat kan ik hiertegen doen?!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap de situatie nog niet zuiver. (Ondanks dat de uitleg goed is). Als de bewoners blowen (en dat normaliter is toegestaan) en dat in de eigen ruimte gebeurt dan heeft jouw zwangerschap daar geen invloed op. Of mogen de bewoners eigenlijk helemaal niet blowen en worden ze daar nu pas op gewezen nu jij klaagt?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ieder heeft toch een eigen appartement? Daarbinnen mogen mensen toch roken/ blowen neem ik aan? Ik vind het eerlijk gezegd wel apart dat deze mensen uit hun appartement worden gejaagd om dat voortaan buiten te gaan doen. Het is jouw keus geweest onder deze omstandigheden een kleintje te krijgen. Of begrijp ik iets verkeerd?
Rieneke1
6 jaar geleden
Je kindje wordt trouwens zo snel niet afgenomen, zeker niet om deze redenen. Je bent hard bezig om in betere omstandigheden te geraken, dus probeer vertrouwen te hebben en wat te ontspannen, er gaat genoeg op je afkomen binnenkort. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bewoners mochten eerder wel blowen zolang de andere bewoners er geen overlast van hadden. Nu is het zo dat er al een paar klachten over 1 bewoner zijn neergelegd, omdat betreffende bewoner die op de begane grond woont, en ik boven op zolder, zoveel blowt dat mijn woning regelmatig naar de wietlucht stinkt, terwijl ik niet rook en niet blow. En niet alleen ik heb dat al meerdere keren aangegeven maar ook 2 andere bewoners, die 1 verdieping lager wonen, dat we daar overlast aan ervaren.
Daarbij is het niet alleen het blowen, maar ook gewoon bepaalde situaties waarbij er overlast en dreiging wordt ervaren. 1 medebewoner had angst om de woning in te lopen omdat een andere medebewoner bezoek had, wat zich gewoon niet bepaald netjes gedraagt ( met 3 man in 1 kleine woning blowen, ja dan staat de hele kiet wel blauw, dreigend in de deuropening staan van de voordeur waardoor een medebewoner niet de woning durfde in te lopen en agressief gedrag)
En daardoor heb ik gewoon de angst van ja wat als dat soort akkefietjes gebeuren wanneer een instantie bij me over de vloer is, dit moet wel overkomen als een zorginstelling. En @Rieneke1 het was niet echt een keuze... Ik was al bijna 22 weken zwanger toen ik er uberhaupt achter kwam en had niet echt meer een keuze, zat al in een grijs gebied waarbij ze adopties nog zouden goedkeuren. Daarbij heb ik 3 jaar lang te horen gekregen dat ik zelfstandig geen kinderen zou kunnen krijgen, dus verwacht je ook niet zwanger te zijn. Het is per toeval dat ik erachter kwam doordat ze een echo wilden maken omdat ze dachten dat ik nierstenen had.
Rieneke1
6 jaar geleden
Jij doet je best, jou valt niets te verwijten in deze. Je kindje wordt zo snel niet afgenomen, zeker al niet als jij je uiterste best doet.Rustig aan.
Rieneke1
6 jaar geleden
https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_%26_echtscheiding/kinderen/artikelen/573/wanneer-kan-ontheffing-of-ontzetting-van-het-ouderlijk-gezag-plaatsvinden_-.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik denk ook dat je je meer zorgen maakt dan nodig is.
en ook al zou er een instantie langs komen, wat ik me nauwelijks kan voorstellen, jij kunt laten zien en ook vertellen dat je er alles voor over hebt om je kindje zo goed mogelijk te laten opgroeien!
probeer te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is.
ga lekker naar buiten als dat kan. verheug je op je baby! je kindje zal ook voelen of je wel of niet ontspannen bent!
kijk wat meer naar de positieve kant van deze situatie.
veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik hoop dat het laatste antwoord en alle reakties je een beetje hebben geholpen.
en dat je wat rust hebt gevonden.
en ook; vooral niks ondertekenen voordat je het goed hebt gelezen!
maar ik kan me niet voorstellen dat het zo ver komt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anke1963, heel goed advies, niets ondertekenen, eerst alles minstens een paar keer goed lezen en advies vragen via bv https://www.judex.nl/ Als bepaalde (hiertoe bevoegde?) personen al drie jaar lang aan u vertellen dat u niet zelfstandig kinderen zou kunnen krijgen, hadden zij samen met u maatregelen moeten treffen. Daar is het nu te laat voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zijn er redenen om aan te nemen dat je lichamelijk en/of geestelijk niet in staat bent om voor je kindje te zorgen? @ JoanDArc; dank voor het compliment!

Antwoorden (2)

aan niemand anders gezag geven.
de vader niet laten tekenen
en zo alleen als wettelijke ouder.

jeugdzorg en justitie hebben allemaal regel 1: kindje is beste bij zijn moeder.

mits je niet aan de drank/drugs bent en dergelijke...

jij bent serieus bezig met huiszoeking en kan dat dus officieel aantonen.
ook al woon je bij iemand in.

dan zal niet snel jouw kindje worden afgenomen,

blijf logisch en rationeel denken: uit huis plaatsing is alleen indien het kind zorgwekkend lijdt.

komt allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Dit antwoord komt een eind in de goede richting.
Er is inderdaad een gevaar dat jouw kind onder toezicht wordt gesteld en uit huis wordt geplaatst als blijkt dat je niet goed voor je kind kunt zorgen en de omgeving niet veilig is. Het beste is om nu al contact op te nemen met de Jeugd- en Gezinsbeschermers van de gemeente en daar het probleem aan te kaarten. Als ze zien dat jij dit zelf als een probleem ziet en je vraagt zelf om hulp, zal de kans dat je kind uit huis wordt geplaatst niet groot zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar haalt u dat vandaan dat er inderdaad een gevaar is dat het kind onder toezicht wordt gesteld. Het kind is nog niet eens geboren.
De moeder woont in een woongroep voor begeleidend wonen. Als er geblowd wordt of er is een onveilige situatie dan is dat een probleem waar de begeleiding mee om dient te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraagsteller zegt zelf dat het niet veilig is. Ook ongeboren kinderen kunnen onder toezicht worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er gelden legio strikte regels en beperkingen alvorens een ongeboren kind onder toezicht gesteld kan worden.
Als de huidige situatie niet veilig blijkt te zijn, en dan zelfs nog buiten de schuld van de a.s. moeder, is het de plicht van de hulpverlening en/of begeleiding om er voor te zorgen dat deze wel veilig wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
misschien lees ik het niet goed, maar is de vader van het kindje in beeld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Artikel 255 1. De kinderrechter kan een minderjarige onder toezicht stellen van een gecertificeerde instelling indien een minderjarige zodanig opgroeit dat hij in zijn ontwikkeling ernstig wordt bedreigd, en: a. de zorg die in verband met het wegnemen van de bedreiging noodzakelijk is voor de minderjarige of voor zijn ouders of de ouder die het gezag uitoefenen, door dezen niet of onvoldoende wordt geaccepteerd, en b. de verwachting gerechtvaardigd is dat de ouders of de ouder die het gezag uitoefenen binnen een gelet op de persoon en de ontwikkeling van de minderjarige aanvaardbaar te achten termijn, de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding, bedoeld in artikel 247, tweede lid, in staat zijn te dragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Pedro, U bent alleen maar bezig de vragenstelster onnodig diep in de put te duwen met info die er niet toe doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
helemaal mee eens.
daar zit ze nu echt niet op te wachten!