Moet de politie aangeven welke klachten er over een kind zijn, als hij bij de ouders langs gaat?

Er schijnen veel klachten binnen te komen, bij de politie, over mijn buur jongetje (12). Gister kwam de wijkagent bij de ouders, hij wilde niet vertellen wát de klachten waren.
Alleen dat het er veel waren.

Zoon moet meedoen aan een project, anders werd jeugdzorg ingeschakelt.

Is het niet erg vreemd dat er de ouders niet verteld wordt,welke klachten er binnen komen over hun zoon?
Op die manier kunnen ze toch zélf niets doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbaast me dat Jeugdzorg niet al ís ingeschakeld door de politie, meestal staan die met een grote snuffert vooraan om te bellen.

Het beste antwoord

Te gek voor woorden gewoon.
Er zijn klachten maar niemand weet dus wat voor klachten. Dat zouden ze toch als eerste moeten vertellen waar het dan om gaat... erg vaag dit. Daar zou ik ook geen genoegen mee nemen als ouder zijnde.
De ouders zijn de eerste verantwoordelijken voor het kind.
Dan moeten ze wel op de hoogt gesteld worden waar het dan over gaat. Voordat er weer een kind TEN ONRECHTE uit huis geplaatst gaat worden. Dat gebeurt nog al eens in dit land. Er achteraan zou ik tegen die buurmensen zeggen. Duidelijkheid boven alles. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nou ik zou als ouder erop staan, dat er verteld wordt om welke klachten en feiten het gaan.Krijg ik daar geen bevredigend antwoord op, van de politie! Advocaat en maar eens even gaan babbelen! Het is beschuldigen van iets wat ze zelf niet helder hebben! Of zijn ouders zeggen het juist niet vanwege schaamte!

Toegevoegd na 15 minuten:
Het antwoord is ja de politie moet aan de ouders doorgeven, om wat voor klachten en feiten het gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
ik denk ook dat de ouders het niet willen zeggen. denk wel dat de politie het hen vertelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 voor geen antwoord op de vraag geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
avant de lettre ;-) volg je wel hoor. thanks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersencel heb het aangevuld hoor, thanks voor je scherpte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kon zou ik mijn -1 weghalen.
Dat de ouders blijkbaar geen flauw benul hebben om welke klachten het gaat, lijkt me an sich al een reden eens voorzichtig te peilen bij jeugdzorg. Een kind van 12 staat nog zo dicht b ij je (als het goed is) dat je in elk geval een beetje op de hoogte bent van zijn reilen en zeilen, al is het maar via school.

In veel gevallen is het onmogelijk de anonimiteit van de 'klagers' te waarborgen, waardoor het voor de politie niet mogelijk is er op in te gaan, omdat in sommige gevallen de klager daadwerkelijk bescherm moet worden tegen mogelijke represaillemaatregelen (en niet alleen van het kind). Ik heb zelf naast een probleemgezin gewoond, en vergis je daar vooral niet in. Dat wil niet zeggen dat dat in het geval van dit jongetje en zijn ouders ook een mogelijk gevaar is, maar de politie dient er wel rekening mee te houden.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik sluit overigens niet uit dat de ouders heel wat beter op de hoogte zijn dan dat ze jou willen vertellen ; het kan natuurlijk ook een smoesje zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ouder zijnde zou ik contact opnemen met het politiebureau en vragen wat de klachten zijn. In de link wordt de functie van de wijkagent uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wijkagent is tijdens het gesprek met de ouders zo concreet mogelijk. Doel van het gesprek is immers de ouders op de hoogte te brengen van het handelen van de zoon, zodat ze dit kunnen meenemen bij hun opvoedende taak. Om klagers te beschermen kan het zo zijn dat er niet te specifiek in kan worden gegaan op bepaalde klachten. De grote lijn wordt uiteraard wel aan de ouders uitgelegd. Waarschijnlijk heeft de politie zelf ook wel bepaalde constateringen gedaan, of overtredingen geconstateerd. Dit wordt uiteraard dan wel ruim besproken met de ouders.

Ik vraag me trouwens af, om welk project het kan gaan, waaraan de zoon moet deelnemen. Zou me niks verbazen, als het hier om een HALT straf zou gaan, die de zoon opgelegd heeft gekregen, na het begaan van een strafbaar feit. Kan zo snel geen ander project verzinnen, waar de politie een rol in speelt, zonder dat jeugdzorg er bij betrokken is.

Mijn gevoel is dat de ouders u niet alles willen vertellen en daarom de politie maar een en ander in de schoenen schuiven.