nee dat is niet gevaarlijk. je kindje kan zichzelf namelijk omdraaien.

overigens stikken kinderen in het slechtste geval meestal niet door gebrek aan adem. een kind dat niet kan ademen het hoofd anders leggen/zich omdraaien.
kinderen kunnen stikken door het gebrek aan zuurstof door de uitgeblazen lucht meerdere malen in te ademen gaat op een gegeven moment de zuurstof eruit. een mens kan meerderen keren dezelfde lucht in en uit ademen voordat alle zuurstof eruit is, en bij gebrek aan zuurstof zal niet alla minuut de dood intreden dus schrik hier niet van.
bovendien is dit simpel te voorkomen.

- gebruik een dun matras
- laat het kind in een slaapzakje slapen
- geen grote knuffels in bed liggen (waar het gezicht in 'past')
- geen kussen in bed ligt (of bv een rand langs het hoofdeind zoals je weleens bij een box ziet)

op deze manier zal het slapen op haar buik geen enkel gevaar opleveren.

misschien kan het je gerust stellen dat die kwiebus van mij vanaf dag 1 alléén maar op zijn buik wou slapen (hij leeft nog en heb nooit voor enge stiuaties gestaan afgezien van mijn eigen angsten hierover :)

in Duitsland doen ze er veel minder moeilijk over dan ons hier in Nederland en slapen heel veel kinderen op hun buik, terwijl het percentage wiegendood of dood door verstikking/zuurstof gebrek niet afwijk van het percentage hier.

als de kleine slaapt kan jij dus ook met een gerust gevoel gaan slapen. er zijn geen gevaren én de little lady is sterk genoeg om haar om te draaien.

overigens zijn er wel speciale matrasjes te verkrijgen met een open structuur. vind je het een eng idee kan je overwegen om een aerosleep lakentje aan de schaffen (luchtdoorlatende matrasbeschermer) als je kindje echt een draaikont is (een gewoon matrasbeschermer ten hoogte van de billen heeft bij mijn kids altijd prima gewerkt)

succes, en voor beiden natuurlijk een fijne nachtrust gewenst!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang er geen kussen of losse hoezen enz. in bed liggen is stikkingsgevaar nihil.

Mijn dochter heeft altijd op haar buik geslapen. Sommige kinderen vinden dat nu eenmaal veel fijner. Gewoon laten slapen, ze is al oud genoeg om zelf te draaien, dus het heeft ook geen zin haar steeds op de rug te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had altijd begrepen dat zeker als ze ZELF in staat zijn zich om te draaien, er eigenlijk geen gevaar is.

Het probleem hiermee is ook dat de inzichten sneller wijzigen dan de generaties opvolgen. Als je meer dan één kind hebt, heb je al een serieuze kans dat wat bij je eerste spruit nog OK was, bij nr 2 totaal ondenkbaar is geworden en andersom.

Ik zou zelf (maar dat is geheel op eigen account) het vastbinden van een kind in bed (ik hoorde mensen die dat deden), veel erger vinden.
amigo