hoe komt het dat jonge kinderen (tot 12 jaar) nog gaatjes in hun tanden hebben, aangezien er nu een goede tandarts zorg is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

mjager3 noemde al 3 oorzaken:
1. Slecht poetsen;
2. Veel frisdranken en zure dranken;
3. Veel en vooral vaak snoepen/eten.

Alle drie goed. Ik heb nog 2 aanvullende mogelijke oorzaken.
4. Medicijngebruik; er zijn kinderen met bepaalde antibiotica die zeer slecht zijn voor het gebit. Juist op jonge leeftijd (als het melkgebit er nog zit) heeft dit een hele slechte invloed op de kwaliteit van tanden;
5. Erfelijkheid: de ene persoon zal met hetzelfde eet- en poetsgedrag veel tandproblemen hebben terwijl de ander met hetzelfde eet- en poetsgedrag nergens last van heeft. Kinderen die ouders hebben met veel tandproblemen hebben zelf ook een grotere kans op tandproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kindertanden zijn wat minder sterk en het glazuur is wat minder 'goed'. Hierdoor vreten de bacteriën er dus eerder gaatjes in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook is het zo dat moeders de kleine kinderen een flesje met zoete troep geven, om van het gejank af te zijn. Mijn zoon heeft vroeger ook nooit een fop gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze hun tanden niet (goed) poetsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt puur door slechte eetgewoontes.

Te veel vruchtensappen en frisdranken zijn een aanslag op je glazuur doordat er te veel zuur in zit. Daarnaast eten veel kinderen tegenwoordig te veel suikers. Fristi, zuivel, koekjes broodbeleg, noem maar op of er zit wel suiker in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
1.Slecht poetsen. Een kind heeft tot een jaar of 10 zeker nog begeleiding nodig of nacontrole door de ouders.
2.Het nuttigen van veel frisdranken en zure dranken (mee naar bed in een flesje). Deze zuren zijn erg slecht voor het gebit. Wanneer een kind zo'n flesje mee naar bed neemt, vindt er telkens een zuuraanval op het gebit plaats.
3.Veel en vooral vaak snoepen/eten ( veel
snoep/eetmomenten op een dag).
Sommige kinderen snoepen/eten de hele dag door steeds kleine beetjes. Dit is erg slecht. Je kunt beter in één keer het snoep naar binnen werken en je eetmomenten beperken, want anders krijg je iedere keer die aanval op het gebit. Het gebit moet zich daar steeds van herstellen en dat duurt even.
Daar helpt die twee keer per jaar naar de tandarts echt niet tegen. De tandarts is twee keer per jaar, slecht omgaan met je gebit duurt het hele jaar, 24 uur per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de ouders he. Ik heb nog nooit één gaatje gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik niet want je kan ook gaatjes krijgen als je gebit gewoon niet z goed is. sommige kinderen/volwassenen hebben niet zo,n goede glazuurlaag van zichzelf.
Sommige kinderen kunnen er niets aandoen en hebben de zogenoemde "kaaskiezen", daarvan is van nature het glazuur heel zwak! Andere poetsen slecht of hebben slechte eetgewoontes. Er zijn nog steeds veel mensen die eenmaal per dag poetsen, op zich niet zo'n ramp....als het maar wel s'avonds is dan en dat is vaak niet zo. Veel kinderen leren s'ochtend voor het naar school gaan hun tanden te poetsen, maar dat betekend dat ze met "vieze" tanden gaan slapen en het de hele nacht zijn werk kan doen!
Verder kun je zelf aan de tandarts vragen de kiezen van je kinderen te laten sealen, dan wordt er door de tandarts een beschermlaagje gelegd over de kiezen, een soort vernislaag!