hoe zorg ik ervoor dat mijn kind van 15 maanden doorslaapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je iets meer vertellen? Waarom slaapt het niet, is dat altijd zo geweest etcetc?
amigo
13 jaar geleden
ja, dat was ook precies mij vraag, er kunnen zoveel redenen zijn voor niet doorslapen. 15 maanden is trouwens nog helemaal niet zo idioot hoor om niet door te slapen, ik ken meer (arme) ouders die dat hebben meegemaakt

Het beste antwoord

Rust Reinheid en Regelmaat! Dat zijn de drie sleutelwoorden voor een opgroeiend kind.

Voor kleine kinderen die onrustig slapen is het heel belangrijk dat je heel veel rust en regelmaat in het leven inbouwt. Te veel prikkels zoals speelgoed, televisie en drukte zijn niet bevorderlijk.

Zorg dat je alle dagelijkse bezigheden zoals opstaan, wassen, eten, spelen, slapen etc. altijd op dezelfde tijd en zelfde manier doet. Minstens een uur voor het slapen gaan moet het kindje heel veel rust om zich heen hebben. Geen gestress en geen prikkels. Ga b.v. samen in bad en zing liedjes. Als het kind dan rustig is zal het 's nachts ook beter kunnen slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel veel kinderen van die leeftijd (en veel ouder) worden nog één of tweemaal per nacht wakker.
Ze willen graag iets drinken, of zoeken even de zekerheid van mama op.

Dat is niet raar of ongewoon, maar heel normaal.
Het is ook niet zo dat je er als ouder 'voor kunt zorgen' dat je kind doorslaapt.

Behalve de dingen die hierboven al beschreven worden, is het vooral belangrijk dat je zèlf rustig van binnen bent.
Innerlijke rust bij de mensen in de omgeving zorgt voor rustige kinderen.

Accepteer gewoon dat je kindje nu en dan wakker wordt en maak je er niet te druk om. Het gaat echt over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een dochter van 5,5 die nog steeds 2 á 3 x per nacht wakker wordt. Het kan vanalles zijn. Wij hebben hier heel veel voor geprobeerd:
- altijd dezelfde tijd opstaan en gaan slapen
- zo min mogelijk prikkels overdag/ de laatste uren voor het slapen gaan
- minder laten drinken in de uren voor het slapen gaan
- melatonine medicatie
- ze door inspanning hartstikke moe laten worden
- het bed verplaatsen vanwege een mogelijke waterader
- lavendel in zakjes op de kamer laten hangen
- lampje aan bij het bed
- later hebben we juist lampje uit gedaan
- bed zonder wandjes gegeven
- gedrag belonen
- gedrag negeren
- gedrag bestraffen
- bij zus op kamer slapen
etc. noem het maar op en wij hebben het geprobeerd want het sloopt jezelf ook. Minstens een maand lang iedere dag hebben we de dingen getest. Niets heeft geholpen, wel is het gedrag wenselijker geworden. Wij hebben nu dat ze nog veel wakker wordt, maar dat ze even bij ons in bed kruipt. Daarna gaat ze na ongeveer 5 minuten naar haar eigen bed terug en weet ze dat ze minstens een uurtje niet uit bed mag komen. Dit werkt voor ons wel.

Ik wens je vooral veel sterkte en hoop dat je snel een oplossing mag vinden. Misschien kun je wat van bovenstaande proberen en werkt het bij jullie wel!