zoontje vraagt elke dag of ik zijn vriendje ben. wat kan de reden zijn en hoe ga ik ermee om?

mijn zoontje van 3 vraagt ons elke dag meerdere keren of wij zijn vriendje zijn. ik heb geen idee of dat voor hem een vorm van bevestiging zoeken is en of daar een reden achter kan zitten.

Er werd wel laatst door iemand geopperd dat het zou kunnen komen doordat zijn vriendje op het KDV hem de laatste tijd wat vaker afwijst. Mijn zoontje is niet heel makkelijk in contact leggen met kinderen en speelt het liefst met een kindje tegelijk. Bij volwassenen is het een gezellige kletskous, maar zijn er kinderen bij dan wordt hij heel verlegen.

Ik weet niet hoe ik hem kan helpen en of er aanleiding is om me zorgen te maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Maak je geen zorgen, het is een hele gewone fase. Als je zoontje vraagt of je zijn vriendje bent kan je zeggen : nee schat, ik ben je mamma en ik hou heel veel van je. Kusje. Klaar. En dat 1000 keer. Het is een kwestie van leren; je weet ook wel dat een kind duizend keer vraagt wat dit of dat is, al maar herhalen.Een kind leert in zijn peuterjaren de inhoud van begrippen. Niet alleen woordjes maar wat ze betekenen. Een mamma is iets anders dan een vriendje. Maar het kind voelt wel een soort relatie en dat zoekt hij op zijn manier uit.
Gewoon lief uitleggen wat jij bent van hem en dat Jantje of Pietje een vriendje is en Anna een vriendinnetje is ..... Verder niet over praten. Misschien vind je wel kleine voorleesboekjes ( er zijn heel veel voorleesboekjes die je in de winkel in 3 minuten leest! en voor iets latere leeftijd Winnie the Pooh is een hele leuke) waarin het begrip vriendjes ook ter sprake komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk ben je zijn vriendje (hoop ik), en als hij met je wil trouwen dan gaan jullie later trouwen. Kinderen hebben een geweldige fantasie daar kan je gewoon in mee spelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dat vriendje iets gezegd heeft waardoor hij nu deze associatie heeft. Probeer eens te achterhalen wat dat vriendje precies gezegd heeft. Stel dat het vriendje tegen hem heeft gezegd: Ik vind jou niet leuk en ik wil geen vriendjes met jou zijn. Dan zou hij kunnen gaan denken dat jij hem ook niet leuk vindt dus dan wil hij van jou horen of jij zijn vriendje wilt zijn.