Hoe kan je genieten van verjaardagsfeestjes?

Ik heb een hekel aan verjaardagsfeestjes. Mijn eigen verjaardag sla ik altijd over, ik ga lekker met een vriendin naar de Sauna, geen boodschappen doen, mensen entertainen, schoonmaken bladiebla. Maar nu wordt mijn kleine meid morgen 1 jaar, en natuurlijk moet dat gevierd worden, maar ik vind het vreselijk! Als je ziet wat ik zometeen allemaal nog moet doen pffff en het is al zo druk de hele week!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik deel je mening over het vieren van verjaardagen maar het is anders als het je kind is. Mijn ervaring is dat het een week van te voren nachtwerk wordt om alles voor elkaar te krijgen. Het is het allemaal waard als je ziet hoe je dochter dan geniet. Vier het gewoon op een manier dat jij aan kunt. Laat je niet onder druk zetten door wat ander ouders doen. Je dochter zal het al leuk vinden om de middelpunt te zijn en kadootjes te krijgen. Een taart en wat vrienden en familie is al genoeg voor de eerste verjaardag. Zo kun je er langzaam in komen en pas echt druk gaan maken als zij zich bewust is van hoe haar verjaardag wordt gevierd. Hoe dan ook, geniet ervan, zij wordt maar 1 keer 1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Doe dingen die jezelf ook leuk vindt om te doen.
en die verjaardag is voor je dochter.
Zorg dat ze een leuke dag heeft en als zij blij is neem ik aan dat jij ook blij bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niet van kan genieten, zorg er dan voor, dat je er niet teveel spectakel van maakt. Je kleine meid krijgt van het feestje toch niet al teveel mee, daar is ze nog te jong voor. Voor haar hoef je dus ook geen groot feest, met veel visite te organiseren. Waarschijnlijk vind ze de drukte juist maar vervelend.

Hou het klein, koop een taart en wat cadeautjes en that's it.
13 jaar geleden
Als je in die situatie zit voor een feestje met kindjes, kun je gemakkelijk genoeg ergens een feestje geven in een kinderplaats. In NL weet ik zo meteen niet waar je daarvoor terecht kunt. Maar zoek maar eens op google, in jouw buurt, waar ze kinderfeestjes organiseren.

Het is enorm leuk voor de kindjes, meestal is het in een soort van speelpaleis, ze krijgen er een snoepje, lekker eten, voor elk kindje een attentie, en zelf heb je geen opruim, de kindjes spelen alleen, zonder dat jij spelletjes moet gaan verzinnen enz. Kostprijs (hier) is gemiddeld tussen 7€ en 12€ per kind. Daar zit meestal alles in. 3 uur spelen, eten (pannekoeken, spaghetti,...) een ijsje, en een speeltje voor elk kind. De jarige krijgt op sommige plaatsen zelf nog een cadeautje.
Het enige dat je zelf nog moet doen achteraf, is alle cadeautjes in je auto krijgen :p

Voor een feestje met de familie kun je dit natuurlijk niet doen :) Zelfs dan kun je jezelf wat sparen. Neem weg werp bordjes (en misschien ook bestek). Ga een taart kopen, ipv te maken.

Voor de eerste verjaardag, doe je uiteraard net dat ietsje extra's. Je hangt slingers, blaast ballonnen, en heel de familie is erbij. Maar hou rekening met jezelf. Je vrienden en familie kennen jou. Ze weten wss dat jij verjaardagen niet zo super leuk vindt. Zorg gewoon dat de kleine meid een leuke tijd heeft, en dat je een paar leuke foto's kunt maken. Volgend jaar hoeft het misschien al niet meer zo uitgebreid :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga bij jezelf eens na waarom je er zo tegen op ziet. Moet je van jezelf voldoen aan alle verwachtingen die anderen van een verjaardagsfeest hebben? "Moet" je groots uitpakken, veel kado's, veel visite, lekkere en verantwoorde hapjes etc, etc? Dan maak je het jezelf wel erg moeilijk.

Zet voor jezelf eens op een rijtje hoe jij de ideale verjaardag ziet voor je kind. Heeft zo'n 1-jarig kleintje wel een groot feest nodig? Ik denk het niet. Ze zal het niet eens beseffen. Het is de omgeving die misschien vindt dat jij dat groots moet vieren. Maar als jij dat niet vindt, waarom dan niet wat kleiner? Nodig alleen opa en oma uit en misschien nog een paar anderen. Net zoveel als jij wilt. En dat geldt eigenlijk voor alle verjaardagen (en alle leeftijden). En serveer wat jij wilt en hoe lang het "feest" gaat duren is helemaal aan jezelf.

En als mensen er (verongelijkt) naar vragen kun je aangeven dat het je teveel stress oplevert en je het graag wat rustiger aan wilt doen. Misschien dat je volgend jaar er meer energie voor hebt en misschien ook niet. Doe vooral wat je zelf wilt en niet wat anderen van jou willen. Het is jouw kind, jouw feest, jouw verjaardag. Hoe dat te vieren is helemaal aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er misschien iemand in de familie die het ontzettend leuk vind om te bakken? Vraag hem haar om een taart en cupcakes voor de kleintjes (kan je laten versieren scheelt al weer een spelletje)
Vraag een ander om te helpen inkopen!
Is er iemand bij je vrienden/familie die graag dingen organiseert/plant vraag om hulp...

Met een beetje mazzel wordt alles dan door anderen gedaan en geregeld met hulp van jou!

Maar er zitten nog meer voordelen aan iedereen zal het gezellig proberen te maken omdat ze allemaal betrokken zijn, tevens regel je alles met mensen die je leuk vindt waardoor het organiseren misschien wel leuk wordt!

Lees net dat het morgen al is, misschien wat kort dag maar trommel de hulptroepeb bij elkaar die slepen je er wel doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, het kind wordt 1. Die vind van cadeautjes allen het knisperende papier leuk. Gebak hoeft ze waarschijnlijk ook nog niet, en van de drukte wordt ze moe. Dus opa en oma op de koffie met gebak, eventueel ooms en tantes. Kind haar middagslaapje niet onthouden.
Je komt er wel doorheen.
Zet gewoon eens n nieuwe trend, dat voor kindern onder de 4 geen uitgebreid feest met de hele familie/vriendenkring gegeven hoeft te worden.
Velen zullen je dankbaar zijn als dat aanslaat ;)
en gefeliciteerd zovast
13 jaar geleden
Alvast gefeliciteerd met je kleintje!
Wat je tevens viert is dat JIJ 1 jaar geleden mama bent geworden!

Maak op je computer eens een lijstje van dingen die bij een verjaardag horen. Voordeel daarvan is dat je ZIET wat er gedaan moet worden. Is beter dan die chaos in je hoofd wat je allemaal niet kan overzien.
Ik geef maar een voorbeeld:

kadootje(s)
cake/taart met kaarsjes van leeftijd. Nu 1 kaarsje dus.
ballonnen (ook te koop met leeftijd of dat zet je er zelf op)
slingers en versieren (stoel en wat in de kamer)
fototoestel klaarzetten
boodschappen: limonade, snoepjes,leuke servetten
welke kleding aan?
wie uitnodigen?
kapstok leeg
wc schoon
kindertjes met allergie (notenallergie, diabetes)voor iets? Dan vervangend lekkernijtje

Dat lijstje werk je per jaar bij (dan hoef je het niet steeds opnieuw te bedenken), want als je kind wat groter wordt ga je ook wat spelletjes organiseren met een leuke dvd van liedjes of kinderfilm)

Nu je kind 1 wordt zijn ouders, oma's, opa's, tantes neefjes en nichtjes het belangrijkste. Of een buurkindje of een ukkie van een vriendin van jou. Dat hoeft zeker niet groots gevierd te worden. Gewoon gezellig op de koffie en voor het eten en de middagdut weer weg.
Wel veel foto's maken. Van de slingers, de taart, je jarige kind bij de grootouders. aan het einde van de dag van de kado-tafel, van de rotzooi, van jou uitgeput op een stoel. Een impressie van de dag. Dat is toch zó leuk voor later!

Vraag desnoods je vriendin erbij, die wil zeker helpen. En ect, je gaat er in de op de jaren steeds handiger in worden!

De eerste verjaardag van je kind, zo bijzonder! Mama, ga er lekker van genieten!