Met de invoering van het elektronisch dossier zou het geen probleem hoeven te zijn om naar een ander CB te gaan. Realiseer je wel dat het daarbij hoogstwaarschijnlijk om dezelfde organisatie, de GGD, gaat. Door fusies zijn er daar steeds minder van, totdat er straks maar één landelijke GGD is. Je kunt natuurlijk ook met je huisarts overleggen of die de screening van je kind wil doen. Je mist dan wel de specifieke expertise van de JGZ, hoewel in het verleden vaak huisartsen spreekuur op het CB deden.

Daarbij wordt de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma lastiger. In een huisartsenpraktijk zijn de benodigde vaccins niet in voorraad. Het kan zijn dat je voor een vaccinatie zelf eerst langs de GGD moet met een koelboxje om vaccin(s) op te halen, hoewel een recept via de apotheek ook wel mogelijk zal zijn.

Last but not least kun je besluiten om de adviezen van het CB aan te horen en je eigen plan te trekken met betrekking tot de verzorging van je kind. Zo heb ik het destijds gedaan. Spaart je een hoop gedoe uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien kun je overleggen met je huisarts. Die staat er toch wat neutraler in dan het CB zelf en weet vast ook hoe het in jouw regio georganiseerd is. Als jij een goede reden hebt om te wisselen, dan heb je misschien een verwijzing van hem nodig. Bij ons werkt het op postcode, dus kun je in ieder geval niet zomaar veranderen van CB. Eventueel kan je huisarts de vaccinaties geven en kun je overwegen niet meer naar CB te gaan (is niet verplicht). Ik vind het zelf wel prettig dat de ontwikkeling van mijn kind in de gaten gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb gehoord dat een consultatie bureau je zelfs niet kan verplichten om te komen.
dus ik neem dan ook aan dat je mag gaan en staan waar JIJ wilt, dus ook naar een ander toe.
dossier verhuist dan wel mee.
succes.