Ben je een ochtendmens omdat je vroeger vroeg naar bed moest?

Ik merk dat ik 's-ochtends altijd veel fitter ben dan 's-avonds. Vaak even in slaap val tijdens nieuws op tv. Thuiswonend moest ik altijd vroeg naar bed, op mijn 19e bijvoorbeeld nog om 21.00 uur. De kleine uurtjes haal ik niet zonder moeite.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moest je vroeger wel vroeg naar bed omdat je ouders wisten dat je een ochtendmens was ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kun je je het ook afvragen ja. Toch denk ik wel dat het ook met gewenning heeft te maken. Tot mijn 15e was het zo ongeveer 8 uur dat ik naar bed ging geleidelijk uitlopend tot 9 uur op mijn 19e.

Antwoorden (4)

Of je een ochtend- of avondmens bent, wordt voor de helft genetisch bepaald. De andere helft is omgevingsbepaald. Van invloed is bijvoorbeeld opvoeding, het werken in ploegendienst of de aanwezigheid van kleine kinderen. Als je vaak vroeg op moet staan, gaat dit je makkelijker af dan iemand die dit niet gewend is.

www.gezondheidsnet.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest als kind ook vrij vroeg naar bed en lag dan altijd nog uren wakker, meestal ging ik pas slapen als mijn zes jaar oudere broer ook naar bed ging.
Hoewel ik dus altijd vroeg naar bed moest ben ik toch een avondmens geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is deels genetisch bepaald, maar ik ben er van overtuigd dat het wel aan te passen is. Ik ging vroeger altijd diep in de nacht slapen, dat was mijn ritme, ik kon gewoon niet vroeg slapen. tot ik ging werken en nu merk ik dat ik om 22u echt op ben en naar bed moet. Maar zodra ik vakantie heb, sluipt toch langzaam het oude ritme er weer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je went wel enigzins aan een ritme maar ochtend of avondmens is aangeboren.
Je zult zelf merken wat het beste bij jou past.
Als je een langere tijd zelf kunt bepalen of je vroeg opstaat of laat naar bed gaat en uitslaapt bijv. in vakantie's zul je merken waar je je lekkerder bij voelt.
Als je nooit je bed uit kan komen je de hele ochtend moe voelt en 's avonds fitter bent ben je zeker een avondmens.
Voel je je 's morgens fitter en 's avonds moeite om wakker te blijven ben je zeker een ochtendmens.
Een echt avondmens (zoals ik) heeft altijd moeite om vroeg op te staan hoe lang je dat ook door werk moet. En 's avonds altijd fitter ook al weet ik dat ik 's morgens vroeg op moet en eigenlijk bijtijds naar bed zou moeten.