Als man en vrouw nog niet officieel gescheiden zijn mag de vrouw dan zomaar een 12 jarig kind meenemen en bij haar in laten wonen zonder overleg.

Mijn vrouw is 2 maand bij me weg en wil scheiden.
Mijn dochter van 12 jaar is met haar mee gegaan/genomen.Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (5)

Dat mag ja. Tot de rechtzitting mag zij dat zomaar doen.

Maar een kind van 12 wordt door de kinderrechter ook gehoord en als zij bij haar moeder wil blijven dan kan jij daar niks meer aan veranderen.

Ook een omgangsregeling zal afhangen van de wensen van het kind.

Je kunt er maar beter voor zorgen dat je relatie met je dochter goed blijft. Laat haar zien dat je van haar houdt en dat zij altijd welkom is. Geen druk uitoefenen en zeker niet slecht over haar moeder praten.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet zo maar, of ze nu officieel gescheiden is of niet. Het probleem is, wat kun je er aan doen.
Het enige is een gang naar de rechter, maar dat moet je pas op het allerlaatste moment doen. Probeer een regeling met je vrouw en kind te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot aan de uitspraak van de rechter mbt de voogdij
en de vaststelling van de alimentatie mag uw vrouw
jullie kind huisvesten en verzorgen op haar woonadres.

Maak er geen vechtscheiding van en maak het niet traumatisch voor uw dochter. En de alimentatie is een onderhoudsplicht en komt ten goede aan uw kind.

Mbt een omgangsregeling verdeel de feest en verjaardagen alsmede de schoolvakanties.

Een echtscheiding is niet het einde van de wereld,
en kan vaak voor iedereen een nieuw begin zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hebben samen het gezag over het kind en jullie mogen dan ook alleen samen de hoofdverblijfplaats van het kind bepalen. Dit houdt onder meer in dat als het kind thuis haar hoofdverblijfplaats heeft, de moeder deze niet alleen mag wijzigen. Dat je dochter 12 jaar is, heeft daar geen invloed op. Als er een rechtszaak komt, is de rechter verplicht haar te horen, maar niet om haar wensen in te willigen. Hij neemt een beslissing die in het belang van het kind is.

Nu hebben jullie een geschil over de uitoefening van het gezamenlijk gezag. Dat kun je op grond van artikel 1:253a BW aan de rechter voorleggen. Dit verzoek moet binnen zes weken behandeld worden

Je zou zelfs de politie kunnen inschakelen, omdat je vrouw het kind heeft onttrokken aan het ouderlijk gezag. Dat is een misdrijf. Het is wel de vraag of de politie dit zal vervolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord klopt mi helemaal. Ik zou echter niet de politie inschakelen omdat je een en ander dan nog heftiger maakt. Als iemand wordt aangevallen gaat hij zich verdedigen, met alle gevolgen van dien. Zie ook het antwoord van sxiopo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. Ik zou ook de politie niet inschakelen. Ik geef wel aan dat die mogelijkheid (theoretisch) bestaat.
Ouders zijn tegenwoordig verplicht om een ouderschapsplan op te stellen voor ze kunnen scheiden.

In de wet is vastgelegd dat ouders na een echtscheiding in principe samen het ouderlijk gezag houden. Ook het recht op omgang tussen ouders en kinderen is in de wet opgenomen.

Als ouders niet in staat zijn daar zelf, of met behulp van een mediator, goede afspraken over te maken, kunnen zij de rechter vragen hierover een beslissing te nemen. De rechter kan de Raad voor de Kinderbescherming dan vragen nader onderzoek te doen. In dit onderzoek staat het belang van het kind centraal. De rechter bepaalt of het advies van de Raad wordt overgenomen.

Via een kort geding kan er bepaald worden waar het kind woont tot aan de zitting.

Een kind van 12 jaar mag haar mening geven over waar ze wil wonen. Wel bekijkt de rechter of dit ook goed voor haar is.

Kortom, probeer er samen met je vrouw uit te komen en het niet tot een rechtzaak te laten komen. Dat is voor niemand een pretje, zeker niet voor je dochter.
Schakel bijvoorbeeld een mediator in!