Past de Duplo getallentrein ook op de rails van de stoomtrein van duplo?

Mijn dochter krijgt de Duplo trein morgen voor haar verjaardag, ik dacht het leuk zou zijn ook een treintje erbij te doen dat niet automatisch rijd. Past deze ook op de Duplo rails? Zou het een leuke toevoeging zijn of overbodig?

https://www.bol.com/nl/p/lego-duplo-getallentrein-leren-tellen-10954/9300000031390213?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Dit is de stoomtrein:
https://www.bol.com/nl/p/lego-duplo-stoomtrein-10874/9200000089180732?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Ze is net 3 jaar geworden. Zou ze al te oud zijn voor de getallentrein? (Er staat van 1,5-3jr...)

2 jaar geleden
in: Kinderen
4.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Zoek op Marktplaats of Facebook naar een extra set met rails. Extra spoor is veel leuker.

Antwoorden (1)

De Lego stoomtrein met rails is bedoeld om met het rijden te spelen.

De Getallentrein is geen variant op de rij-treinen die worden aangeboden, maar een stel wagentjes waar je cijfers op kunt zetten in een zelf te bepalen volgorde. En een locomotief zonder aandrijving. Het is een basale vorm van een soort puzzel. Het gaat hierbij niet om het rijden, maar om de fantasie te prikkelen bij de samenstelling van de lading op de wagentjes en vervolgens de samenstelling van de trein. De wielen zijn breder dan die van de stoomtrein. Ik las dat ze niet lekker op de rails van de stoomtrein passen, en met de starre koppelingen van de wagentjes kunnen deze de overgangen van bochten naar rechtuit rijden op rails niet goed volgen, en ze zullen op wissels zeker ontsporen.
Bovendien laat een kind de getallentrein staan als er ook een rijdende trein is. De getallentrein is een ander soort uitdaging, op zich niks mis mee, maar een ijsje past niet bij een warme kroket!

Als je nou een geschikte toevoeging aan de stoomtrein zoekt, dan zou ik zeggen: kies de extra rails, waarmee het rijden leuker wordt dan met het eenvoudige rondje dat standaard in de beginset van de stoomtrein zit. Een minder ‘flashy’ cadeau, maar waar het kind meer aan heeft.

Ik haal al deze informatie uit de reviews (!) en verder de afbeeldingen, filmpjes, en beschrijvingen op de webpagina’s die je geeft.

Als het spelen met de trein aanslaat bij het kind, zul je al snel een volgend setje van 4 verse AAA batterijtjes moeten kopen, en eventueel 4 oplaadbare batterijen met een geschikt ladertje als je aan het steeds nieuwe eenmalige batterijen kopen wilt ontkomen!
Het mooiste is twee setjes gebruiken van elk 4 oplaadbare: één set voor in de locomotief, en de andere set in de lader.

Als je op een gegeven moment een tweede set van 4 AAA batterijtjes (potloodcelletjes) bijgekocht hebt, moet je die verse batterijtjes niet per ongeluk combineren met een of meer van de oudere al uitgeputte set!
Bij oplaadbare batterijtjes moet je ze óók als set bij elkaar houden en samen opladen en samen gebruiken.

“Dit product werkt op 4 AAA batterijen (en die zijn niet bijgeleverd!)”.
De nuttigste uitbreiding lijkt mij al met al de set 10882 “Treinrails”. https://www.bol.com/nl/nl/p/lego-duplo-treinrails-10882/9200000089180728/
Er is ook een set met hellingen en een brug. Die zou ik liever níet nemen; want dan merk je des te vlugger dat de batterijtjes opraken (namelijk wanneer de trein niet meer de helling op komt).