waarom is er een leeftijdslimiet aan het grote kilmtoestel in indoorspeeltuinen?

Ik wil graag weten waarom er een leeftijdslimiet aan de klimtoestellen in indoorspeeltuinen zit.
Als het antwoord is 'dan worden kleine kinderen bang van de grote' is dat gewoon echt bizar.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Bel een vestiging en vraag waarom ze dit hebben gedaan.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat de exacte reden is, weet ik niet, ik kan wel een paar mogelijke redenen verzinnen. Grotere kinderen
-zijn wilder/aggresiever in hun speelstijl
-kunnen kleine kinderen wegduwen/verdrukken
-zijn zwaarder EN
-zijn sneller (waarbij ze kleinere kinderen omver kunnen lopen. Kleine kinderen zijn:
-sneller geïntimideerd door grotere kinderen De speeltuin zal willen voorkomen dat "grotere/oudere" kinderen dat apparaat domineren of daar kleintjes omver lopen of duwen, met nog meer gejenk dan er al is in zo'n speeltuin.
Erna55
5 jaar geleden
--" Als het antwoord is 'dan worden kleine kinderen bang van de grote' is dat gewoon echt bizar." -- zeg je.
Uhm... het wilde spelen van pubers kan 3 jarigen erg bang maken. Wat is daar bizar aan ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Pubers zijn kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die mogen niet in een indoorspeeltuin spelen. Omdat kleine kinderen bang zouden zijn van grotere kinderen zou inderdaad een zeer slechte reden zijn voor een leeftijdsverbod op een klimrek. Dat komt neer op: dan moeten de goeden maar onder de slechten lijden i.p.v. dat de ouders of toezichthouders ingrijpen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik was vroeger altijd bang voor "de grote jongens" die in onze buurt speeltuin zaten. Die gingen altijd schreeuwen en je van de schommel duwen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tja, ik moet wel toegeven dat de kleintjes bang worden van de grote kinderen niet zo'n hele bizarre reden is, eigenlijk, ik was ook altijd contact met grotere kinderen aan het vermijden toen ik klein was. Maar, wat ik integendeel WEL bizar eraan vind, is dat niet elk groot kind diezelfde ruige speelstijl hebben. Ik denk dat ze wel een leeftijdslimiet eraan moeten koppelen, sinds ze geen risico's willen nemen.

Antwoorden (1)

Een indoorspeeltuin of speelparadijs is een overdekte speeltuin waarbij de doelgroep bestaat uit kinderen van 0 tot 12 jaar. Zeker in indoorspeeltuinen die juist ontworpen zijn voor de jonge kinderen dienen kleuters en peuters veilig te kunnen spelen.
Iedere speelstructuur heeft andere eisen qua doelgroep en veiligheid. Speeltoestellen worden meestal voor een specifieke doelgroep gemaakt. Zo zijn sommige toestellen gevaarlijk voor kleuters en peuters en andere speelstructuren juist niet geschikt voor oudere kinderen die door hun lengte, schoenmaat of gewicht klem kunnen komen.
Het niveau van veiligheid staat in de Europese normen beschreven. Voor Nederland zijn deze eisen vastgelegd in de Norm voor speeltoestellen 1997, Normwijziging sinds 2008.
De leeftijdsgrenzen die op elke speelstructuur staan dienen te allen tijde te worden gerespecteerd. Dit wordt ook nog ten overvloede in de reglementen van de indoorspeeltuinen vermeld.
Kinderen vanaf 13 jaar en ouder zijn niet toegelaten op de speelstructuren, dit voor de veiligheidsredenen voor de baby's, kruipers en kinderen tot 12 jaar.
Voorbeeld van de huisregels van de binnenspeeltuin 't Mierennest - Hamme - Oost Vlaanderen
http://www.mierennest.be/huisregels.html
Toegevoegd op 06 mei 2018 10:56: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ok thnx voor de info want ik was bijna bang dat het antwoord wel 'kleine kinderen worden bang van grote kinderen' zou zijn. Ik heb wel een keer in zo'n zituatie gezeten. Er was een springkussen en een klein meisje stond erop te springen (als enige). Ik wou ook, en sinds het een heel groot springkussen was was er genoeg ruimte. Maar toen ik ging springen rende dat meisje huilend weg. Niet dat ik het kwalijk kan nemen, want toen ik wat kleiner was ging ik ook proberen contact met grotere kinderen te vermijden, want ik was heel vaak door ze gepest.