Is diarree in Nederland nog dodelijk onder kinderen en bejaarden ?

In Afrika is het een van de meest voorkomende doods oorzaken, komt dit in Nederland ook nog voor of is het hier met zoutoplossingen etc niet meer mogelijk om te overlijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.2K

Het beste antwoord

Het gevaar van langdurige diarree is uitdroging. Bij kinderen treedt dat redelijk vaak op, maar het wordt opgemerkt omdat ouders goede zorg hebben voor hun kind. Bovendien moeten ze die luiers verschonen, of broeken wassen, dus het ontgaat ze niet gauw. En met een ziek kind kun je altijd wel bij de HAP aankloppen voor hulp. Toch gebeurt het regelmatig dat kinderen uitgedroogd opgenomen moeten worden, maar ik denk niet dat het dan ook tot overlijden komt, of er moeten complicaties of andere ernstige ziektes bijkomen.
Bij ouderen is het moeilijker. Dan kan het uitdrogen te laat opgemerkt worden. Immers, zelfs in een goed verzorgingshuis kan zoiets niet gemerkt worden, de verzorgers zitten er niet zo bovenop als ouders op jonge kinderen. Dus bij ouderen denk ik dat het nog wel eens tot overlijden komt ja. Wat ook wel soms voorkomen had kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de bron leest, zie je dat dit niet veel meer voorkomt omdat we schoon drinkwater hebben en een goede gezondheidszorg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diarree komt natuurlijk voor als symptoom bij heel veel ziektes.
Kijk je bij het CBS bij de primaire doodsoorzaken, dan zie je dat er in 2009 51 mensen aan diarree zijn overleden, van wie 45 personen 65 jaar of ouder waren.