luieruitslag, wat kan ik mijn baby het best wel/niet te eten geven?

Mijn dochtertje van 1 heeft al een maand enorme luieruitslag. Ik heb cremes die goed helpen, soms is het bijna weg maar als ze dan weer eens een keer langere tijd met een poepluier heeft gelopen is het weer helemaal mis: pukkels, blaren tot bloedens toe... ik probeer haar natuurlijk wel direct te verschonen wanneer ze een vieze luier heeft maar ja, soms heb je dat niet direct door en een kwartiertje in de poep is genoeg om de boel weer helemaal stuk te hebben.
Ik probeer dan maar haar dieet zo aan te passen dat er zo min mogelijk kans is op 'agressieve poep'. Momenteel krijgt ze (op een enkele uitzondering na) niks anders dan: rijst,pasta, aardappels, wortels, courgettes, broccoli, vlees en vis, yoghurt, bananen en lichtbruin brood met pindakaas, Ze drinkt poedermelk, (kleine hoeveelheid)sojamelk, (kleine hoeveelheid zeer verdunt) sinaasappelsap en water. Zie ik in deze lijst iets over het hoofd dat deze uitslag kan veroorzaken? Ze heeft overigens geen diarhee maar wel poep die tegen de huid aan plakt.
Ik heb ook al gedacht aan dat het misschien een schimmelinfectie kan zijn, mijn oudere dochter heeft dit rond dezelfde leeftijd ook gehad, maar dat zag er toch anders uit.

Mijn dochtertje heeft in het verleden al wel meer periodes gehad van luieruitslag, waarschijnlijk ivm tandtjes krijgen, maar dat duurde nooit zo lang.

Toegevoegd na 6 uur:
ter verduidelijking: ik woon tijdelijk in korea en artsen spreken hier beperkt engels. We zij al wel geweest, heeft weinig opgeleverd, enkel extra crèmetje

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou niet zomaar eigenhandig haar dieet zo extreem gaan veranderen maar een afspraak maken met de huisarts. Neem dit lijstje wel mee maar vraag of er nog iets anders mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem je dochter mee en vraag of het een schimmel kan zijn en lees alle tips hier: http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/huid/luieruitslag.htm en http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/huid/luieruitslag.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Terug gaan en vragen of het schimmel is dus! Daar zijn ook zalfjes voor, zelfs in Korea of anders laat je het opsturen, hier kun je dat gewoon in de apotheek kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dat je in Korea woont maakt inderdaad wel uit. In mijn antwoord eerder vandaag geef ik een aantal tips. Deze zijn natuurlijk bedoeld voor de Nederlandse situatie; ik heb geen idee of de situatie in Korea invloed zal hebben. Ik kan me in ieder geval goed voorstellen, dat dingen als temperatuur, vochtigheid, misschien beperkte hygiene wel een negatieve invloed zullen hebben.
Ook weet ik niet of het Koreaanse dieet invloed zal hebben. Ik kan me voorstellen, dat erg scherp eten bv diarree geeft en zo de uitslag verergerd. Je noemt een lijstje aan voedingsmiddelen en daar zit niets tussen waarvan ik denk dat het een negatieve invloed heeft. Ze heeft ook geen diarree, dus ik verwacht eigenlijk geen effect van veranderingen in de voeding.
De tips wat het rondlopen in blote billen en de zinkzalf betreft blijven volgens mij wel gewoon geldig. Ik ben wel erg benieuwd naar dat zalfje dat je kreeg. Wat voor zalfje is dat? En dan bedoel ik: welk medicijn zit erin?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie voor de reacties.
Zoals jullie al gezien hebben had ik bij mijn vraag al toegevoegd dat ik in Korea woon, helaas zat ik al zo dicht op het maximum aantal karakters dat ik verder niks meer toe kon voegen dus doe ik dat hier dan maar.
Pelle: ik denk dat haar dieet toch nog redelijk gevarieerd is, ik moet hier ook bij zeggen dat op het gebied van groenten de keus hier niet zo groot is wat betreft voor ons bekende groenten, vandaar dat ik het maar veilig bij wortels, courgettes en broccoli houd. Flip: wat men hier doorgaans eet is inderdaad flink pikant maar ik kook dan ook zelf voor mijn kinderen met vertrouwde ingredienten. De kinderarts in het ziekenhuis waar we geweest zijn keek me raar aan toen ik over schimmel begon en zei dat ik dan maar de dermatoloog moest als het niet over ging... waar ik dan weer een beetje raar van op keek (schimmel in darmen/ dermatoloog?!?). Nogmaals, ik denk niet dat het een schimmel is maar ik sluit het niet uit. Dit lijkt toch meer op gewone luieruitslag dan dat wat mn oudste dochter had. Wat betreft het zalfje dat ik nu heb gekregen, wat daar in zit... tja wie zal het zeggen, het is een tube met wat koreaans erop geschreven, word je niet veel wijzer van. Bijsluiters doen ze hier blijkbaar ook niet aan. Hygiëne zijn hier verder goed, kan me ook niet voorstellen dat het klimaat hier een rol in speelt. Nou ja, blote billetjes dan maar he ... (en ik er met een dweil achteraan...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen schimmel in de darmen, schimmel op haar huid!

Het beste antwoord

Hier kan inderdaad eigenlijk maar een advies gelden: zoals imke7878 al zei kan je het beste een arts mee laten kijken. Ik denk, dat je het beste kan kiezen voor de huisarts. Het klinkt namelijk alsof er behandeld moet worden en in zo'n geval kan een cb-arts alleen maar verwijzen naar de huisarts.

Ik moet wel zeggen, dat ik op je beschrijving niet zeker ben van je diagnose. Is dit een zelfdiagnose, of heeft er al een arts meegekeken?

Op de huid van iedereen groeit een groot aantal bacteriën en schimmels, de huidflora. Als de huid wat verweekt, bv door urine of ontlasting in de luier, dan kunnen die schimmels gaan groeien; dit is luieruitslag. Luieruitslag is dus een schimmelinfectie.
Dit geeft een rode uitslag, de randen zijn scherpbegrensd en soms wat opgeworpen. Langs de rand zijn vaak nog kleine gebiedjes huid aangedaan: de eilandjes voor de kust. De rode huid kan wat nattend zijn. Pukkeltjes kunnen, maar zijn er meestal niet. Blaren horen er eigenlijk niet bij, alleen bij heel erge uitslag.

Dus een arts mee laten kijken om te zien wat er eigenlijk aan de hand is, en wat je kan doen.

Als je daar nog mee wilt wachten, of als je moet wachten voordat je terrecht kunt, kan ik een paar tips geven waar je eigenlijk geen kwaad mee kunt doen.

Bij luieruitslag is het allerbelangrijkste dat de huid droog blijft. De huid droogt het beste aan de lucht, laat haar dus zoveel mogelijk in haar blote billen, of eventueel met een katoenen onderbroekje.

Als ze toch even de luier aanmoet:
Smeer de aangedane huid in met zinkzalf of sudocreme. Dit is bij elke drogist verkrijgbaar. Smeer de huid in tot minimaal 2 cm over de gezonde huid. Dit moet je lekker dik insmeren, de huid moet er wit van zien. Eventueel kan je dit ook wel even preventief gebruiken, dan wel stoppen als de huid erg droog wordt.

Overigens is het maar zeer de vraag of voedingsadviezen je verder helpen. Naar mijn weten zijn die alleen zinnig als er sprake is van een bijkomende darmziekte; ik neem aan dat daar geen sprake van is.
Volgens internet kunnen voedingsveranderingen zo'n beetje alles verhelpen, maar in de praktijk blijkt het toch niet zo'n panacee te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees eigenlijk nu pas goed je beschrijving van luieruitslag. Dit komt geheel overeen met wat mijn oudste dochter heeft gehad en waar ze uiteindelijk na een jaar een stevige antibiotica kuur voor gehad heeft omdat niets anders hielp. Dit is dus inderdaad wat ik 'schimmel' noem maar ik wist niet dat luieruitslag per definitie een schimmelinfectie was. Wat mijn jongste dochter nu heeft ziet er minder agressief uit: daar waar de ontlasting tegen haar huid gezeten heeft is het knalrood, maar dit trekt (met wat zinkzalf) redelijk snel weg. Wat daarna overblijft zijn tientallen rode pukkeltjes, vooral op en rond de vagina streek en een soort van blaarvorming (open en vaak bloedend) tussen de billetjes. De typische scherpbegrenste rode uitslag zoals mijn oudste had, ontbreek in dit geval volledig, misschien moet ik het dus geen luieruitslag noemen... Zo ver ik kan oordelen is er een direct verband met haar ontlasting, ze heeft immers elke ochtend een kletsnatte luier (mijn dochter plast vooral snachts) maar dit lijkt niet direct invloed te hebben op de uitslag. Ik zou zelfs eerder zeggen dat het 'smorgens minder geirriteerd is dan in de loop van de dag (nadat ze poepluiers gehad heeft). Bedankt voor je antwoord, je uitleg maakt voor mij veel duidelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik dan wel weer een deskundig antwoord, dus een dikke plus :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, dank je crea.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het enige juiste antwoord is om dit op het consultatiebureau of met de huisarts te bespreken. Het bureau kun je ook tussendoor bellen, wanneer je pas over een tijdje weer hoeft te komen.
Luieruitslag kan vele oorzaken hebben, dit kan door bepaalde voeding komen, maar ook door tandjes krijgen, merk luiers waar je kindje niet goed tegen kan, etc.
Een schimmelinfectie zal onderzocht en behandeld moeten worden, wil je ervan af komen.
We kunnen hier wel allemaal tips gaan geven, maar geen één kindje is hetzelfde. Zo kreeg mijn oudste zoon luieruitslag van sinaasappelsap. Ik kan dan wel zeggen: geef geen sinaasappelsap meer, maar jouw kindje is niet mijn oudste zoon ;)
Ik denk echt dat het verstandig is wanneer een professional met je meedenkt, als ik het zo lees heeft je dochtertje er veel last van en misschien kan het goed verholpen worden wanneer iemand die ervoor geleerd heeft, jouw dochtertje bekijkt en jou goede tips of een oorzaak kan geven.