Heeft mijn baby nog antistoffen tegen mijn koortslip?

Ik heb al 10 jaar af en toe een koortslip. Ook tijdens de zwangerschap. Nu is mijn baby 8 maanden en heb ik er vanmorgen voor het eerst weer 1. Nu ben ik bang dat ik hem vannacht misschien een kus heb gegeven. Blaasje is nog wel dicht.

Ik heb weleens gelezen dat een baby tijdens de zwangerschap antistoffen meekrijgt als moeder het al eens eerder heeft gehad. Heeft hij daar nog profijt van?

En wat is de incubatietijd bij baby's?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
13.2K
erotisi
7 jaar geleden
ja via de moederkoek kunnen antistoffen naar de baby gaan. De incubatie tijd is ongeveer 2 tot 10 dagen. Meestal blijven anitstoffen langer dan 8 maanden aanwezig.
Maar het is ook afhankelijk van de alghele gezondheidstoestand van de baby dus in hoeverre zij ook werkelijk symtomen gaat krijgen en natuurlijk afhankelijk hoe erg een eventuele blootstelling is geweest. Conclusie. eigenlijk weet je niet of ze het virus heeft of heeft gehad of ze er antistoffen tegen heeft en of ze er de symptomen van ga krijgen. Voor duidelijkheid is een bloedonderzoek nodig.....
Ritsuka
7 jaar geleden
wel goed in de gaten houden, koortslip kan heel gevaarlijk zijn voor een baby
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raadpleeg je consultatie bureau .
Antoni
7 jaar geleden
Over de reactie van Flierefluitje: Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lysine staat over lysine het volgende vermeld "Ook zijn er voedingssupplementen verkrijgbaar die beweren een uitbraak van het herpes simplex-virus te verminderen en voorkomen, maar hier is geen onomstotelijk bewijs voor."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, kan je even voor naar de huisarts gaan! DIe kunnen je zeker verder helpen :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het herpes heeft te maken met Coeliakie mijn moeder had het en ik gelukkig niet maar bij mij is coeliakie geconstateerd en later bij mn moeder ook en als je leest komt dit bij de coelakie vandaan.
Als je het laat onderzoeken dan krijg je dit niet meer terug.
Met vriendelijke groet
Martin

Antwoorden (1)

Het 'herpes simplex virus type 1' is de veroorzaker van een koortslip en er zijn veel mensen die ooit ermee besmet zijn en die het niet eens weten. Ze dragen het mee omdat ze ooit besmet zijn geraakt, maar het virus komt pas uit zijn schuilplaats als er een infectie optreedt met hoge koorts, oververmoeidheid, verminderde weerstand en ook fel zonlicht kan dit veroorzaken. De meeste besmettingen vinden al plaats in de kleuterleeftijd.

Jij weet dat je het virus bij je draagt en dat betekent dat jouw kind al een voorsprong heeft op andere kinderen die nog nooit met het virus in aanraking gekomen zijn. Jij hebt er namelijk al antistoffen voor in je bloed aangemaakt en die heeft jouw baby ook meegekregen en is daarmee beschermd.

Zou jij nooit eerder ermee geïnfecteerd zijn en je zou je kindje met niet gewassen handen verzorgen of het kussen terwijl je een koortslip had, dan zou het kindje een erg gevaarlijke infectie kunnen hebben opgelopen. Zelfs jouw speeksel is dan al erg besmettelijk, ook als je geen koortslip zou hebben. Bij een pasgeborene zou het zelfs fataal kunnen aflopen, maar ook nog in de eerste 3 maanden moet de huisarts direct gewaarschuwd worden.
In de eerste 4 maanden is het afweersysteem bij baby's namelijk nog niet helemaal ontwikkeld en is het erg vatbaar voor infecties.Bij zeer jonge baby's kan het virus zich namelijk naar de hersenen en andere organen verspreiden als je het dan zijn gang zou laten gaan.

Voor jouw kindje is een koortslip dus niet gevaarlijk, maar zal het alleen lastig zijn, mocht het toch besmet raken. De koortslip gaat vanzelf weer weg. Je kunt altijd wat ijs aanbrengen op het zweertje om iets te verdoven, maar ook advies vragen aan de apotheek als je een pijnstillertje wilt geven. Geef nooit zomaar aspirine of Ibuprofen, maar dat zal je ook wel zelf weten. Mocht het niet willen eten, neem dan direct contact op met de huisarts. Zorg ook dat je verdere besmetting voorkomt en was de handjes regelmatig. Doe het ook wantjes aan als het gaat slapen, zodat het niet steeds over het zweertje wrijft of gaat plukken.

De incubatietijd is de tijd tussen de feitelijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. Bij een koortslip ligt deze tijd vanaf het vormen van een blaasje tot het vormen van een korstje.
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
En hoe lang is die incubatietijd dan? Ook vraag ik mij af hoe het kan dat mijn broer en zus net als onze moeder had af en toe een koortslip hebben, maar ik niet. Wij hebben alle drie dezelfde antistoffen meegekregen, zou ik denken.
amc
7 jaar geleden
De tijd die verloopt tussen de besmetting met het virus en het ontstaan van het zweertje ( de incubatieperiode) ligt tussen 2-12 dagen.De gemiddelde duur van de incubatietijd is zo'n 4 dagen. Bij de een kan het wat langer duren voor het zweertje opdroogt dan bij de ander. Het herpesvirus leidt een sluimerend bestaan, het blijft aanwezig maar verstopt zich in de zenuwen van de huid en de slijmvliezen. Volgens studies heeft zo'n 80% van de mensen het herpes virus waarbij de koortslip het meest voorkomt.
Bij de meeste mensen echter komt het zelden tot een uitbraak. daarbij zijn er ook mensen bij wie het vaker dan 2x per jaar voorkomt. Terugkerende aanvallen worden meestal uitgelokt door prikkels zoals temperatuurverhoging door het zonlicht of koorts, hormoonschommelingen (menstruatie) stress en een periode van mindere weerstand.
Waarschijnlijk heb jij dus een betere weerstand dan jouw broer en zus. Het is namelijk bewezen dat een sterk immuunsysteem de essentiële schakel is tegen herpes.