Hoe komt het dat haarlak en haargel hoofdluis voorkomen?

Ik hoorde op de radio dat recent onderzoek dit heeft uitgewezen maar daar werd geen verklaring bij gegeven.

8 jaar geleden
in: Kinderen
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk is er nog geen verklaring,
enkel de observatie. ps.
Als ik met haarlak in je gezicht spuit als je hier in het gras komt liggen, ga je ook liever een veldje verderop.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ze zouden geen goede grip hebben op het haar. http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/4128909/2015/08/25/Trouwe-hoofdluis-glijdt-uit-op-gel.dhtml

Het beste antwoord

Desirée Beaujean, onderzoeker van het RIVM, vertelde dat dit waarschijnlijk komt doordat de luizen zich minder goed kunnen vasthouden aan het door de lak of gel hard geworden haar.

Hoofdluizen houden van warme hoofdhuidjes. Mensen die veel warmte uitstralen of die veel of dik (isolerend) haar hebben kunnen bevattelijker voor hoofdluis zijn. De luis klimt met zes poten en sterke klauwen behendig van haar naar haar. Daarbij kunnen zij snelheden van wel 30 centimeter per minuut halen.

De poten van een hoofdluis zijn gelukkig alleen gemaakt voor klimmen, en niet om mee over oppervlaktes te lopen. Een luis kan niet zwemmen (wel drijven), springen of vliegen.