Verergerd het litteken bij het ouder worden?

Na de geboorte van mijn zoon zag ik blaasjes op zijn hand. Volgens de kinderarts komt dit door sabbelen op zijn hand in combinatie met weinig vruchtwater.

Hij is nu 3 jaar en de littekens lijken wel erger te worden (donkerder)
Soms dan zie ik ook een rode streep op zijn bovenarm, meestal na het douchen. En hij heeft een hele droge huid.

Wie herkent dit en is er nog iets aan te doen dat het niet verergerd?
Het litteken is wat dik en het lijkt alsof er een beetje eelt op zit. Na het douchen zijn de littekens rood.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
1.4K

Antwoorden (1)

Hoe oud is het litteken? Om de rode kleur te vervagen kun je Dermatix gel gebruiken, maar weet niet of het op dat litteken werkt (volgens mij niet meer na littekens die ouder zijn dan 2 jaar maar je kan het altijd proberen) moet je even naar de huisarts voor een verwijsbrief anders word het niet vergoed (kost iets van 40 euro per tube) Dermatix gel is het echt waard, mijn litteken is nu 1 jaar oud maar heel lichtroze geworden door de gel dus zeker een aanrader!

Ik heb zelf ook Biodermal geprobeerd maar dat werkte niet goed. Verder is het litteken verhoogd zoals ik begrijp. Ik raad je aan om contact op te nemen met een dermatoloog die kan je verder helpen. Moet je wel even navragen of het word vergoed bij de verzekering meestal wel als je een verwijsbrief hebt van de huisarts. Ik heb zelf voor langere tijd bij de Mauritskliniek gelopen in Utrecht zijn nog meer vestigingen. https://www.mauritsklinieken.nl/ Ik ben ontzettend goed geholpen die dermatologen hebben er veel verstand van en kunnen beoordelen wat er nog aan het litteken te doen is. Zelf had ik ook een verhoogd litteken en is dat minder geworden doordat de dermatoloog er een spuit in had gezet, (als ik me niet vergis was er Kenacort ingespoten) en het litteken is daar enorm door verlaagd. Ik ben geen dermatoloog en raad je echt aan als jullie het litteken storend vinden om langs te gaan bij een dermatoloog bij de Mauritskliniek, omdat deze er echt verstand van hebben.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens als het litteken is verkleurd kan dat betekenen dat deze teveel zonlicht heeft gehad. Ik bescherm mijn litteken altijd met zonnebrandcreme factor 50 (om de 2 uur smeren) ook als het bewolkt is en doe er altijd een laag kleding overheen. Als het litteken rood is na het douchen zal dit gewoon irritatie zijn door de douche of misschien douchegel. Misschien een tip om minder lang te douchen. Mijn litteken is doorgaans ook roder als ik gedoucht heb, dus vrij normaal als het niet felrood is..

Toegevoegd na 3 minuten:
Doorgaans is het zo dat het litteken juist niet verergerd na het ouder worden maar juist minder erg word, dus dat vind ik wel een aparte reactie. Nogmaals wij zijn geen dermatologen dus neem even contact op met een dermatoloog.