Schoolartsbezoek 5 jarige zonder ouders?

Mijn kind van 5 heeft een oproep gekregen van de GGD voor het reguliere onderzoek van 5 jarigen. bij mijn oudste zoon werd moest je als ouder mee. Nu staat er in de brief dat ouders niet mee mogen en dat de kinderen uit de klas gehaald worden.

Ik, als ouder, wil bij het onderzoek aanwezig zijn. De GGD stelt echter dat dit niet kan door hun nieuwe werkwijze. Weiger ik het onderzoek dan gaat er een brief naar de huisarts.

Heb ik als ouder het recht om bij dit onderzoek aanwezig te zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:
De reden dat ik er graag bij wil zijn is dat ik gezien en gehoord heb wat ze voor vragen aan mijn kind stellen (vind je het leuk thuis, krijg je wel eens straf enz). Mijn jongste die nu opgeroepen is heeft een spraakachterstand (waar we mee bezig zijn) en kan zich niet goed duidelijk maken en zegt daarom maar overal ja op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dit niet gewoon op die manier uitleggen aan degene die het onderzoek doet, of dit met de leerkracht overleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel ik de beweegredenen van de GGD begrijp (waarschijnlijk willen ze zo onderzoeken of kinderen thuis mishandeld worden), ben ik het er absoluut niet mee eens dat je er als ouder niet bij mag zijn. Kom op zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon moest 2 jaar geleden ook en ik mocht toen wel mee. Vind het bijzonder dat het niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn oudste zoon mocht ik ook mee. Toen was het meten, wegen, ogen en orentest, tesje voor kleurenblindheid. Allemaal door de assistente en daarna ging je door naar de schoolarts voor wat testjes en stelde hij vragen aan het kind. Als ouder mocht je dan niks zeggen maar ik hoorde wel WAT er gevraagd werd en wat mijn kind antwoordde. ik ga morgen nog eens bellen. Tenzij het onderzoek zodanig is ingekort dat het alleen nog meten, wegen, ogen en orentest is denk ik dat ik geen toestemming geef als ik er niet bij mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan Lotte18 best wel gelijk in hebben.

Antwoorden (8)

Is er een goede reden dat u bij het onderzoek wilt zijn? Dan mag u waarschijnlijk gewoon mee als u dit vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen deskundige maar het is jouw kind dus volgens mij heb jij alle reden om er bij te mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk vinden ze dat het dan sneller gaat dan wanneer de ouders erbij zijn, dus efficienter.
Als ik jou was zal ik vragen wat de reden is,
want ik vind het toch ook wat vreemd overkomen,
maar als je hun reden weet, geeft dat misschien wat rust.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na je toevoeging...misschien kan je vragen of de onderwijzer even meekan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me voldoende redenen om er bij te willen zijn en als je niet mag dan laat je je kind gewoon niet gaat. Zo belangrijk is het ook weer niet en ik neem aan dat je kind al onder controle is her en der vanwege het spraakprobleem.

Je zult wel een formulier moeten invullen dat je geen toestemming geeft voor onderzoek en als ze dat willen doorgeven aan je huisarts dan doen ze dat maar. Die kun je van tevoren inlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies. het voordeel is natuurlijk ook dat jullie huisarts jullie al veel langer/beter kent.
De schoolarts is niet verplicht.
Het is een service, zij kunnen jouw niks verplichten maar jij hun ook niet.

Ik ben het met je eens dat het raar is dat de ouders er bij een 5 jarige niet meer bij mogen zijn. (om meerdere redenen)
Maar er is bezuinigd dus het moet gewoon sneller en ouders stellen nou eenmaal vragen en dat kost tijd.

Als de spraakachterstand het enige punt is, dan zou ik een briefje meegeven, van tevoren contact opnemen met de assistente en/of een leerkracht inzetten. Jouw kind zal niet de eerste zijn met een spraakachterstand die de schoolarts ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen waarom ze het kind alleen willen zien. Maar ik kan me ook voorstellen dat je er graag bij wilt zijn.
Is er geen manier uit te denken om een middenweg te vinden, bijvoorbeeld: jij legt uit waarom je er graag bij wilt zijn, namelijk dat je bang bent dat je kind de vragen maar in het wilde weg allemaal met ja zal gaan beantwoorden, en geeft ook ruimte aan de GGD om een tijdje met je kind alleen te spreken.
Ik denk dat de GGD wel vaker te maken heeft met kinderen met spraakachterstanden, dus dat ze hier misschien wel mee om kunnen gaan, eventueel met tips van jou, waarna je ze even alleen kunt laten met je kind. Jij bent dan wel in de buurt, als het niet lukt kunnen ze je er zo weer bijhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouders hebben bewust en onbewust een grote invloed op hun kinderen, wat ze doen en zeggen, hoe ze zicht gedragen bij vreemden in een vreemde omgeving, en dergelijke. Een onderzoek MET ouders geeft dan ook vaak een andere uitslag dan een onderzoek ZONDER ouders, waarbij overigens het een niet altijd waardevoller, beter of completer hoeft te zijn dan het andere.

Mijn dochter hing juist altijd ZO vreselijk aan mijn rokken als ik er bij was, dat ik haar bewust alleen met de arts liet, zodat ze zichzelf kon zijn en niet steeds aan haar 'kapstokje' ging hangen. Overigens gaf mevrouw op die leeftijd al allemaal 'politiek correcte wensantwoorden' om de juf / dokter / kinderarts / wijkverpleegkundige etc te plezieren, die ook niet echt een heel betrouwbaar beeld gaven. Maar daar prikken ze wel doorheen.

Ook zijn er ouders die wel degelijk iets te verbergen hebben en daarom per se bij het onderzoek willen zijn.

In jou geval zou het in je nadeel kunnen werken als je er NIET bij bent, maar ik denk dat je zorg onterecht is. Ze krijgen een vrij compleet beeld van het kind, inclusief de spraakachterstand, en het probleem dat je schetst zou je ook even op een briefje kunnen zetten dat je hem meegeeft, of tevoren doorgeeft aan de arts die hem gaat onderzoeken.

Mocht het kind toch verontrustende informatie geven of rare dingen laten zien, dan wordt er ook altijd eerst verder onderzocht voor er voorbarige conclusies getrokken worden. Maak je je echt zorgen, dan kun je inderdaad weigeren aan het onderzoek mee te doen, maar uiteraard is dat ook een reden voor nader onderzoek, al dan niet via de huisarts. Waarbij ze er overigens ook niet meteen vanuit gaan dat het wel 'foute boel' zal zijn.

(En sommige kinderen van die leeftijd kunnen er wat van hoor ; toen ze mijn jongste vroegen (ik weet niet meer of dat bij de schoolarts was) wat voor straf kindjes moeten krijgen voor een bepaald vergrijp, verzon ze de meest gruwelijke lijfstraffen, tot en met de doodstraf aantoe, terwijl ze nooit meer dan een tik op de pamper heeft gehad. Dat fascineerde haar blijkbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouders van de kinderen die het ECHT niet fijn hebben thuis zouden dan ook bij het onderzoek mogen zijn. Dan kunnen die kinderen niets aangeven over hun thuissituatie. Ouders hebben tijdens zo een onderzoek ALTIJD invloed op het kind. Of ze nu iets zeggen of niet.

Tegenwoordig voelt elke ouder zicht "speciaal" en elk kind is een uitzondering. Sommige problemen los je bij kinderen gewoon niet op door altijd maar het handje vast te houden. Soms moet je het kind zijn eigen gang laten gaan.
Zo ging het vroeger en die mensen zijn voor het grootste deel ook goed terecht gekomen.

Ouders willen tegenwoordig steeds vaker vriendjes zijn met hun kinderen en vergeten zo hun kind op te voeden. Dat zijn de kinderen die later niet voor zichzelf kunnen zorgen en altijd afhankelijk blijven van hun ouders.

Dus mijn advies is: Laat je kind dat onderzoek alleen ondergaan. Als hij een spraakprobleem heeft en overal JA op zegt dat heeft de medewerker (arts?) van de GGD dat ook echt wel door. Die mensen zijn ervoor opgeleid en genoeg gekwalificeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor mijn kind is 5. Geen 15. ik laat mijn kind ook niet alleen naar de huisarts gaan. Dus ook niet naar de schoolarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zoon heeft pdd nos en is eerst getest bij een psycholoog.
die trok bepaalde conclusies uit wat mijn zoon vertelde en heeft dit nooit met mij besproken.
vervolgens wilde ze een verslag meesturen naar de GGZ (die de zorg overnam) waar complete onwaarheden en verregaande conclusies in stonden!
als ik hier zelf niet op terug was gekomen en de confrontatie met de psych niet aan was gegaan, het verslag klakkeloos had doorgestuurd, denk ik dat we hier bureau jeugdzorg al over de vloer hadden gehad.
en dit enkel en alleen door de (verkeerd geïnterpreteerde)verhalen van mijn zoon.
daarom snap ik menzo33 helemaal en geef ik haar groot gelijk!
natuurlijk snap ik dat ze er tegenwoordig bovenop zitten om gevallen van kindermishandeling eruit te vissen, maar vind ook dat ze tegenwoordig wel een beetje doorslaan.