Welke nationaliteit heeft een baby als de ouders Nederlands zijn, ze in Duitsland wonen en het kind ook in Duitsland geboren is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
11.7K

Het beste antwoord

Ik ben in duitsland geboren en heb nederlandse ouders en je krijgt dan de nederlandse nationaliteit. ik heb na mijn geboorte 11 jaar in duitsland gewoond maar ben gewoon een nederlander
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhaal van iemand die 't kan weten. Waar slaat die min op... Zeker een van de andere antwoorders...

Andere antwoorden (8)

Duits, het kind woont dan ook in Duitsland en wordt daar ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron???????????
Een kind krijgt volgens mij automatisch de nationaliteit van het land waar het geboren is, in dit geval dus Duitsland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron??????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo
Als je mijn antwoord goed gelezen had, zou het duidelijk geweest zijn dat IK die bron ben. Er staat namelijk héél duidelijk VOLGENS MIJ.
Dat het antwoord onjuist blijkt te zijn is dan weer een ander verhaal :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je eigen bron niet zijn. En "volgens mij" in een antwoord is sowieso geen goed idee hier op GV.
Omdat de ouders Nederlanders zijn krijgt het kind de NL nationaliteit. Omdat het kind in Duitsland geboren is krijgt het ook die nationalitiet. Het kind is dus een bipatride = twee nationaliteiten, te weten NL en D.

Toegevoegd na 1 minuut:
nationalitiet, dat moet natuurlijk anders geschreven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind krijgt automatisch de Nederlandse nationaliteit als één van beide ouders Nederlander is, ook al wonen ze in duitsland. Maar je moet er zelf voor zorgen dat het kind daadwerkelijk een geldig NL paspoort krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlands.

Een kind met een Nederlandse moeder krijgt automatisch de Nederlandse nationaliteit, maar soms moet een kind erkend worden door de vader.

Al bij uw geboorte kunt u een dubbele nationaliteit hebben:
Sommige landen hebben namelijk de regel dat een kind de nationaliteit krijgt als het wordt geboren op het grondgebied van dat land;

Daar hoort Duitsland niet bij!!

De Nederlandse overheid wil dubbele nationaliteiten zoveel mogelijk beperken. Nederlanders in het buitenland die een andere nationaliteit aannemen, verliezen meestal hun Nederlanderschap. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als iemand gehuwd is met iemand van een andere nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duits want het kind is in Duitsland geboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Duitsland wordt de nationaliteit (Staatsangehörigkeit) door afstamming verkregen, net als in Nederland, en niet door het land waar het kind wordt geboren. Volgens het Duitse en het Nederlandse recht heeft de baby dus alleen de Nederlandse nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens in Europa krijg je een nationaliteit op basis van de plaats van geboorte. Dit is typisch voor immigratielanden als USA, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. In Duitsland kan (!) een kind van niet-Duitse ouders desondanks de Duitse nationaliteit verkrijgen indien:
1. Een van de ouders 8 jaar lang rechtmatig zich in Duitsland bevindt, of
2. Een van de ouders minstens 3 jaar lang een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd bezit
Dit is een optie die bewust moet worden gekozen; het is geen automatisme.
Kinderen die op basis hiervan de Duitse nationaliteit verkrijgen moeten tussen hun 18e en 23e levensjaar een keuze maken tussen de Duitse en andere nationaliteit. Anders vervalt de Duitse nationaliteit automatisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kind kan natuurlijk later op basis van het algemene 'inburgeringsrecht' ook de Duitse nationaliteit verkrijgen. Hiervoor is het van belang dat het kind in Duitsland blijft wonen gedurende een bepaalde tijd (waarschijnlijk minimaal 5 jaar).