Hoe krijg ik de koorts bij mijn zoon omlaag?

Hij heeft nu al vanaf maandag hoge koorts, schommeld tussen 40,0 en zojuist gemeten 41,3! Ik ben deze week al 3 keer bij de HA geweest en die zegt gewoon uitzieken je kan er weinig aan doen. Heb paracetamol zetpil gegeven maar die helpt niet. Hij ligt in zijn ondergoed op de bank en is dus ook niet te warm aangekleed. Maar hoe krijg ik nu die koorts naar beneden begin me zo langzaam aan een beetje zorgen te maken over hem. Oh ja hij had een oorontsteking en heeft Astma en is 2,5 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
30.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het ook 41,3 toen je bij de huisarts was? Of lager?
Ik vind het wel hoog hoor, en ik zou even bellen naar huisarts of huisartsenpost. Dan krijg je vanzelf te horen wat het beste is om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertrouw je het niet en blijft het nog zo dan zou ik als nog naar de huisarts stappen. Die gasten zijn super goed in bagatelliseren. Luister naar je gevoel. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagstelster zegt dat hij op de bank ligt, isunova.

Ik heb enkel geantwoord op de vraag: "Hoe krijg ik de koorts bij mijn zoon omlaag?"
Echter als het mijn kind moest zijn, ik zou er meteen mee naar het ziekenhuis gaan. Meer dan 3 dagen zo'n hoge koorts is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op dit moment slaapt hij en gaat het redelijk, heb net nog wel de HAP gebeld en die gaf als advies dat ik straks rond 23:00uur nog even moet tempen en als die dan nog hoog is dan bellen en kan ik direct langskomen. Ik ben vergeten te vermelden dat hij nu al aan zijn 2de antibiotica kuurtje zit sinds 2 weken terug en die blijkt dus gewoon niet te werken. Hij reageerd dus nog net goed genoeg om niet meteen naar het ziekenhuis te gaan maar toch we wachten het nog even af...

Het beste antwoord

Zoveel mogelijk laten drinken, een waterijsje vinden ze vaak ook wel lekker en is ook vocht, net als een schaaltje frisse appelmoes. Maar vocht is heel erg belangrijk.

41,3 vind ik best hoog, als je je zorgen maakt gewoon wéér de huisarts bellen.

Hem wassen met lauw warm water wil ook nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Afkoelen met een koud en nat washandje op zijn hoofd en eventueel ook zijn lijfje en voetzolen ermee afkoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En veel laten drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor jullie toevoegingen.
En uiteraard naar de huisarts (of ziekenhuis) als jij je zorgen maakt, maar dat was de vraag niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het helemaal niet vertrouwd,gewoon naar de EH gaan want hij is nog erg klein.
Nu weet ik wel dat kindjes snel een temp verhoging kunnen krijgen,maar meestal zakt het wel iets met een paracetamol zetpilletje.
De koorts omlaag krijgen kan met behulp van uw kind in een ligbad te leggen met water wat geleidelijk koeler wordt of met de juiste medicatie.

De mogelijkheid bestaat dat uw huisarts iets over het hoofd heeft gezien.
Pak uw kind stevig in en ga naar de 1e hulp van het ziekenhuis.

(laat u nog weten wat het was?)

Beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koorts is inmiddels gelukkig gezakt naar 38,9. Had nog wel de HAP gebeld maar ben er niet naar toe geweest, hij reageerde ook ineens veel beter dan begin van de avond, ga morgenvroeg nog even terug naar mijn eigen HA
Ga desnoods naar de eerste hulp in het plaatselijke ziekenhuis als je het niet vertrouwt. 41.3 graden koorts bij een klein kind is niet goed. En een ontsteking is geen griepje wat je kan uitzieken. Een ontsteking is een ontsteking met bacterien enzo. Daar heb je antibiotica of ontstekingsremmers voor nodig. Geen paracetamol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natte sokken aantrekken! en goed blijven afkoelen, dus blijven wassen met water.
Blijf erop letten dat hij voldoende plast! Als hij niet meer plast ga dan direct naar de EHBO van het ziekenhuis. 41,3 is erg hoog.
Als je het niet vertrouwd en als je er onrustig van wordt ga dan nu. Beter 1 keer teveel naar de EHBO dan 1 keer te weinig.

Sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41,3 graden?? Waarom zit je op goeievraag.nl en hang je niet aan de telefoon of zit je in de auto??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al 4 dagen koorts, huppa naar het zh +
Geef uw kind extra te drinken, eventueel een waterijsje. Eten is minder belangrijk.
Zorg dat uw kind genoeg rust krijgt. Het hoeft niet in bed te blijven en mag ook naar buiten.
Het lichaam moet de warmte kwijt kunnen. Kies daarom dunne kleding die losjes om het lichaam zit. In bed is een lakentje vaak voldoende. Als uw kind het koud heeft of rilt, kunt u het tijdelijk extra toedekken.
Geef uw kind wat extra aandacht (bijvoorbeeld voorlezen of samen een spelletje doen)..

Medicijnen
Het is niet nodig de koorts te verlagen, de koorts kan namelijk geen kwaad. Als uw kind zich erg ziek voelt, pijn heeft of slecht drinkt, kunt u eventueel paracetamol geven. Na een halfuur gaat het dan vaak wat beter. Als de temperatuur daardoor niet daalt, zegt dat niets over de ernst van de ziekte. De dosering hangt af van de leeftijd en het gewicht van uw kind, en staat op de verpakking. Paracetamol mag u niet geven als het kind jonger is dan drie maanden.

Wanneer contact opnemen?
Bel en kom meteen langs op de praktijk als een kind met koorts:

jonger is dan drie maanden;
ouder is dan drie maanden en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt;
suf is of niet gemakkelijk wakker te krijgen;
kreunt of huilt en niet te troosten is;
tijdens de koorts huiduitslag krijgt;
benauwd is of anders gaat ademen, bijvoorbeeld sneller ademt of korte periodes niet ademt;
een andere huidskleur krijgt (bleek, blauw of grauw wordt);
snel steeds zieker wordt;
zieker wordt en gaat overgeven of diarree krijgt;
veel minder drinkt dan normaal (minder dan de helft van wat het normaal drinkt);
een koortsstuip krijgt;
bekend is met verminderde weerstand of met een ziekte waarbij infectie extra risico geeft;.
na een aantal koortsvrije dagen opnieuw hoge koorts krijgt;
als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een kind van 2,5 toch niet naar buiten laten gaan met 41,3 graden koorts, zeker niet als het buiten warm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de schaduw kun je best even zijn, natuurlijk niet in de blakende zon. Even in de buitenlucht is juist goed.
Om de koorts te doen dalen, moet je eerst de lichaamthermostaat “lager zetten” met een koortswerend middel, bijvoorbeeld met paracetamol. Daarna zal het lichaam zijn best doen om warmte kwijt te raken en daarbij kan jij dan helpen:

Dek je kind niet te warm toe; als kleding volstaat een onderhemdje.
Zorg voor een kamertemperatuur van maximum 20°C. Zo kan het kind ook een beetje warmte kwijt aan de omgeving.
Zorg dat het kind niet te snel afkoelt en vermijd tocht.

Indien nodig kan je de koorts verder verlagen met een afkoelingsbadje. Plaats je kind in water van ongeveer 36°C, waar je geleidelijk koud water aan toevoegt. Zo’n badje heeft enkel zin wanneer je het kind al een koortswerend middel hebt gegeven.
Leg nooit een natte handdoek of een nat laken over je kind: dit belemmert het normale warmteverlies door de huid.
Let er wel op dat je kind voldoende drinkt.

Als de hoge koorts blijft aanhouden of je kindje wordt ongewoon slaperig, ga er dan mee naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trek hem natte (normale) sokken n en doe daar dikke WOLLE sokken over! daardoor koelt hij af! (wanneer je voeten koud zijn, heeft de rest van het lichaam het ook kouder.)
ik heb het zelf ook wel eens gedaan, werkt heel goed!

maar 41 is echt heel hoog!! ga naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft al vier dagen hoge koorts. Niet twijfelen maar naar de huisartsenpost rijden. Ga niet nog een nacht in met je kind.