Wat voor kinderziektes kan mijn, ingeënte, kind nog krijgen?

Mijn dochter van drie (bijna vier) heeft op het consultatiebureau een aantal keer prikjes gekregen. Kunnen er nu toch nog kinderziektes komen? Of kan dat niet meer. Ze heeft nog nooit, bof, mazelen of waterpokken gehad. Komt dat ook niet meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
1.7K

Antwoorden (2)

Waterpokken kan ze nog wel krijgen. Het vaccin daartegen is nog niet opgenomen in het landelijke vaccinatieprogramma. Het is mogelijk dat dit in de nabije toekomst wel in het programma wordt opgenomen.

Toegevoegd na 18 minuten:
"Inenting tegen waterpokken is mogelijk, maar niet opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma." Zie ook: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Waterpokken
9 jaar geleden
Tegen waterpokken wordt niet geënt, die zal ze waarschijnlijk nog krijgen. Liefst wel zelfs, want daarna ben je immuun dus kun je het niet meer krijgen en op (bijna) volwassen leeftijd zijn mensen daar veel zieker van. Ook tegen roodvonk en de vijfde en zesde ziekte wordt niet geënt. Verder zijn er meer infectieziekten die vooral bij kinderen voorkomen of die vooral bij jonge kinderen gevaarlijk zijn. Een voorbeeld daarvan is het RS-virus, dat vooral gevaarlijk is voor baby's maar niet als een echte kinderziekte beschouwd wordt.

Daarnaast is het zo dat een vaccin geen 100% bescherming biedt. De meeste vaccins zijn 90-98% effectief. Dat is erg hoog, maar biedt dus geen volledige garantie dat je kind nooit een ziekte kan krijgen waarvoor het gevaccineerd is. Daarom is de vaccinatiegraad in een gebied zo belangrijk, want dat is hoe je epidemieën voorkomt. Als immers alle kinderen in een gebied zijn ingeënt kan de ziekte zich niet verspreiden en is de kans dat een kindje bij wie het vaccin niet voldoende werkt toch de ziekte krijgt, heel klein.

Het vaccin tegen kinkhoest geeft relatief gezien het minste bescherming, daarvan komt de effectiviteit niet boven de 90% uit. Maar daar geldt alsnog dat als de vaccinatiegraad in een gebied hoog genoeg is, een infectieziekte weinig kans maakt om zich te verspreiden. Maar helaas is het niet te voorkomen dat af en toe ergens in Nederland een kind toch kinkhoest of mazelen krijgt. Als je dus een mogelijk gevaarlijke kinderziekte vermoedt bij je kindje, zoek dan altijd hulp, ook als je kind is ingeënt. Gelukkig is de kans daarop na vaccinatie wel veel, heel veel kleiner.