Kan een minderjarige 18+ spullen kopen?

Ik heb mijn zoon (14) betrapt met een zelf gemaakte water pijp. Hij zegt dat hij het tabak had besteld met Paypal. Nu is mijn vraag hoe dat kan en hoe ik het uit kan zetten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Kinderen
6.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas is het heel makkelijk 18+ dingen te kopen via internet. Vaak hoef je alleen maar aan te klikken dat je 18+ bent. Ik denk dat je er weinig aan kunt doen behalve echte strenge afspraken maken met je kind.
Zelfs drugs, drank, illegaal vuurwerk etc is met met 1 klik voor iedereen te koop.
LeonardN
4 jaar geleden
@Manonnetje33 Online, maar ook in de winkel zelf blijkt het bijzonder vaak nog te lukken bijv. tabak te kopen voor minderjarigen.

Antwoorden (2)

Officieel moet je minimaal 18 jaar zijn om een Paypal account te hebben, dit betekent dus dat uw zoon waarschijnlijk een hogere leeftijd heeft aangegeven. Als Paypal hierachter komt blokkeren ze het account en dus ook het geld (als er tenminst nog geld staat op het account). U hebt alleen de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw zoon nodig om het Paypal account te kunnen verwijderen. Zorg wel dat al het geld dat er nog op het Paypal account staat wordt overgemaakt naar een bankrekening naar keuze. In het onderstaande youtube linkje ziet u hoe u het account kunt verwijderen. https://www.youtube.com/watch?v=MV4QXI1xzKY
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, een minderjarige kan het in de winel en/of via internet soms vrij makkelijk voor elkaar krijgen om spullen te kopen waarvan de wet stelt dat een minderjarige die niet verkocht zou mogen worden.

Dit heb je niet alleen zelf ervaren, dit blijkt ook uit onderzoek.
https://www.ad.nl/binnenland/inzet-loktieners-in-strijd-tegen-verkoop-sigaretten-aan-minderjarigen~a48ffab1/
Bij tabakswinkels is de slaagkans gestegen van 62 procent in 2016 naar 94 procent in 2018. Bij supermarkten is dit percentage gestegen van 53 procent naar 81 procent.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018/11/minderjarige-kan-makkelijk-online-drank-bestellen
Ondanks de regel 'Nix onder de 18' kunnen minderjarigen toch nog zelf aan alcohol komen. Hoe ze dat doen? Door thuis alcohol te laten bezorgen, dit blijkt uit een steekproef uitgevoerd door RTL Nieuws.
14-JARIGE KREEG THUIS DRANK BEZORGD
Tijdens de steekproef werden twee minderjarigen gevraagd zes bestellingen doen met alcohol. In vijf gevallen kreeg een 14-jarige actrice de drank bezorgd, zonder dat naar haar leeftijd werd gevraagd. De bezorging werd gedaan door Thuisbezorgd, Uber Eats en Heineken Now.

"Nu is mijn vraag hoe dat kan en hoe ik het uit kan zetten?"

Je kan samen met je zoon het Paypal-account opzeggen, (maar dat geeft geen garantie dat deze straks dan met iDeal online of met contanten in de winkel, hetzelfde doet/probeert.)

https://www.paypal.com/nl/smarthelp/article/hoe-kan-ik-een-paypal-rekening-opheffen-faq1215
Zo heft u uw rekening op:
-Ga naar uw Instellingen.
-Klik op Uw rekening opheffen.
-Volg de online stappen.
===
Hoe kan dat?
Omdat mensen regels en algemene voorwaarden overtreden, en/of omdat de controle niet voldoende is, of omzeild kan worden. Paypal zal niet bij een ieder een uitgebreid onderzoek gaan uitvoeren of deze wel de geclaimde leeftijd heeft. Bezorgers zijn laconiek, verkopers verdienen er geld aan, boetes worden zelden uitgedeeld. Niet alles valt de hele dag te controleren.
Toegevoegd op 20 oktober 2019 13:03: tekst