Bedplassen: wat is normaal?

Onze zoon van 7 jaar en 7 maanden plast elke nacht nog in bed, soms twee keer. Hij heeft een 'plasfles' mee, zodat hij meteen kan plassen als het nodig is. Lichamelijk zijn er geen afwijkingen geconstateerd, maar buiten het natte bed om plast hij gemiddeld 0,5 liter per nacht. Is dat normaal? Het lijkt mij namelijk ontzettend veel.

Minrin, het medicijn met hormonen erin dat zorgt voor een lagere urineproductie, heeft geen effect. Helaas.

Toegevoegd na 15 uur:
Voor iedereen die met goede bedoelingen komt: de plaswekker hielp niet!!! We hebben ook een lichtwekker geprobeerd (zelf geknutseld) maar daar werd onze zoon ook niet wakker van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K

Het beste antwoord

Lastig probleem. Mijn zoon heeft tot zijn twaalfde regelmatig in bed geplast. Vanalles geprobeert, plaswekker, medicatie, wakker maken om te laten plassen, plasconsulente, niets hielp. Wat ons waarschijnlijk er vanaf heeft geholpen is overdag meer drinken. Minimaal anderhalve liter. Hiermee maak je je blaas iets sterker en voorkom je dat deze 'lui' word. Na 18.00 uur alleen nog laten drinken als hij dorst heeft. Voor het slapen gaan goed laten uitplassen. Besteed er verder niet te veel aandacht aan. Toen we het bijna hadden opgegeven bleef hij opeens droog. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

probeer eens een plaswekker
misschien wordt hij niet wakker als hij moet en zo n plaswekker gaat af zodra er een drupje op komt

heeft bij mijn broertje goed geholpen

Toegevoegd na 2 minuten:
de hoeveelheid ligt eraan hoeveel hij drinkt
geef hem als hij om 8 uur naar bed gaat na half 7 geen drinken meer
misschien helpt dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als jezelf elk uur opstaat en hem wakker maakt om te laten plassen ik weet dat het voor u geen fijne nachtrust is maar elke dag een nat bed is ook geen pretje anders kun je je ziekenfonds eens raadplegen
die hebben vaak adressen voor aparte problemen heel veel succes
Ach wat is normaal....

Giet je hem nog af voordat je zelf gaat slapen? Ik bedoel: zet je hem nog op de wc? Ik weet dat dit niet aangeraden wordt, maar ik heb zelf ervaring met bedplassen en mijn kinderen waren ook een stel zeikerds, dus ik heb het altijd wel gedaan. Totdat de bedtijd zo rond de 9 uur lag, vanaf die tijd redden die van mij (en ik zelf) het wel de hele nacht.

Het kan best zijn dat hij gewoon zo diep slaapt dat hij de plas niet voelt aankomen.

Als op de wc zetten bij jouw zoon niet helpt, zou ik zeker met de plaswekker in de weer gaan. En anders evt. toch maar een luierbroekje, want van 2 x per nacht een bed verschonen word jij ook geen vrolijker mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... "Giet je hem nog af..."
+1 voor de lachbui die je me bezorgt hebt :)
bed plassen is niet leuk voor je kind ook niet voor u.
Ik weet hoe het is.
mijn zus heeft het ook gehad.
Een uur voor naar bed geen drinken.
minder produkten met zout wandt zout neemt water op.
Plaswekker.
ik ging zelf uit bed om haar wakker te maken om de 2 a 3 uur.
We hebben van alles gedaan.of geprobeerd.
Uiteindelijk was het rond haar 10de over en het is nooit meer gebuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedplassen is een vervelende kwaal, die toch nog wel eens voorkomt. Probeer er niet teveel aandacht aan te besteden, en hem er zeker niet voor te straffen.
Laat hem een keer plassen op een vast tijdstip, voor je zelf naar bed gaat. (belangrijk!!!)
Het is beter voor hem dat hij altijd goed slaapt en niet geplaagd wordt. Niet medicaliseren.
Het kan soms pas op latere leeftijd overgaan. Soms is het een gevolg van zeer diep slapen, waardoor hij de plasprikkel niet voelt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef hem na het avond eten geen drinken meer en laat hem naar de wc gaan voor dat hij naar bed gaat laat hem daar ook langer op zitten. ook kun je een soort luier proberen met een wekker er aan die begint te piepen als hij nat word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze zoon moest 's nachts ook veel plassen en werd niet altijd op tijd wakker, met een nat bed als gevolg. Wij kregen het advies om hem 's morgens direct 2 glazen water te laten drinken. Hierdoor leer je het lichaam overdag ook voldoende urine aan te maken, waardoor dit 's nachts niet hoeft te gebeuren. En bij ons heeft de plaswekker wel geholpen om de resterende ongelukjes in de toekomst te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpt het volgende.
-een paar uur voor het slapen geen vocht meer innemen.
-En wat ook helpt is de blaas trainenbv.
Zet om te beginnen om een bepaald tijdstip ( hier is wel handig om overdag op te letten hoe vaak en om de hoeveel uur je zoontje normaal plast )jouw wekker. maak je zoontje wakker om naar de wc te gaan soms moet je hem dragen want kinderen worden moeilijk wakker en bouw dit vervolgens steeds meer op met bv halfuur later. Het is vermoeiend maar ik weet uit ervaring dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn er vele 'middelen' en 'manieren' waarop kinderen van bedplassen af kunnen komen. Maar vaak werken zij niet omdat het onderliggende probleem niet opgelost wordt.
Ik zou eerst eens op een rijtje gaan zetten waar er allemaal speelt in zijn leven.
- Zijn er grote veranderingen geweest waarna hij is gaan bedplassen?
- Is hij ergens bang voor?
- Gaan er dingen veranderen in zijn leven? Denk aan een verhuizing of een nieuwe klas met een nieuwe juf of meester.
- Houdt overdag bij hoeveel/hoe vaak hij plast. Ligt dit in verhouding of plast hij juist weinig overdag?
- Is hij 's nachts bang om naar het toilet te gaan?

Ik hoop dat je hier iets mee kan!