hoe ontstaat een droom?

ik ben bezig met een project en ik moet dit weten maar kan nergens een makkelijke uitleg vinden weten jullie een makkelijke uitleg??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
4.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/19825/onstaat-droom

Antwoorden (2)

Door je eigen gedachtenkronkels. Elke dag beleef je dingen, en over sommige of meerdere van die belevenissen blijf je nadenken. Want het deed iets met jou. Dat nadenken wordt tijdens je slaap omgezet in een droom. Die helpt jou om te verwerken wat je hebt meegemaakt. En omdat dat verschillende dingen zijn kunnen die op een rare manier aan elkaar gebreid worden. Er kunnen ook gebeurtenissen van een tijdje geleden mee verwerkt worden, het hoeft niet alleen van de voorbije dag te zijn. Zo wordt er zeg maar een lapje verhaal gebreid dat niet mooi recht is en verschillende kleuren heeft. En dat verhaal speelt zich dan in jouw hoofd af terwijl je slaapt.
7 jaar geleden
Binnen de wetenschap zijn dromen vanuit verschillende zienswijzen te verklaren, er is echter geen eenduidige verklaring voor het ontstaan van dromen.
https://www.depsycholoog.nl/dromen/

Een droom is de verzameling van beelden, geluiden, gedachten en gevoelens die iemand ervaart tijdens de slaap door het actief blijven van zenuwcellen en neurotransmitters. Dromen komen voornamelijk voor tijdens de Remslaap.
REM staat voor “Rapid Eye Movement” ofwel “snelle oogbeweging”.
Remslaap (of droomslaap) en gewone slaap (of langzame slaap) wisselen zich periodiek af.De droomslaap komt gedurende 4 à 5 periodes van tien à twintig minuten per nacht voor.
De wetenschap is het er tot nog toe niet over eens welke functie(s) aan dromen mogen worden toegekend.
Mensen dromen ‘s nachts vaak over dingen die ze overdag hebben meegemaakt (dagresten). Tijdens deze dromen zou de dromer onverwerkte emoties en ervaringen verwerken van de afgelopen dag om de nieuwe dag zorgelozer te kunnen beginnen.
Een andere theorie is de “activatie-synthese-theorie”: tijdens de remslaap ontbreken visuele indrukken en probeert het rationele brein de chaotische hersenactiviteit tot een “samenhangend” verhaal samen te vormen.