Mogen kinderstoeltjes midden op de achterbank met gordel of moeten ze aan de zijkant zitten?

5 jaar geleden
in: Kinderen
11.7K

Antwoorden (2)

Passend betekent dat het kinderbeveiligingssysteem aangepast moet zijn aan de lengte en het gewicht van het kind. Kinderen vanaf 1,35m en volwassenen moeten gebruik maken van de veiligheidsgordel. Het is niet toegestaan meer personen te vervoeren dan dat er zitplaatsen in de auto aanwezig zijn. Op het kenteken staat aangegeven hoeveel zitplaatsen de auto heeft.

Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.
Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50km.
In het kort houdt de regeling in dat op zitplaatsen waar geen autogordels zitten, geen personen vervoerd mogen worden. Enkele belangrijke punten op een rij:

Iedereen moet een eigen autogordel gebruiken, twee kinderen/personen in één autogordel mag niet
Iedereen moet over een eigen zitplaats beschikken
Er mogen niet meer personen worden vervoerd, dan er autogordels aanwezig zijn
het maakt dusniet uit waar het stoeltje op de achterbank staat als er maar gordels op die plek zijn zodat het stoeltje op de juiste manier kan worden bevestigd.
Voor de hele tekst zie link
Toegevoegd op 11 april 2019 13:48: bron, tekst
5 jaar geleden
Ja dat mag, mits de achterbank hiervoor geschikt is (dus een driepuntsgordel die lang genoeg is, en een plaats waar het zitje stabiel genoeg staat)

"De veiligste plek voor je autostoeltje is achterin (40% minder kans op letstel) met de rugleuning naar voren (80% minder kans op letsel) in het midden van de achterbank. Deze percentages zijn gebaseerd op Amerikaanse botsingsstatistieken. In het midden heeft het kind het minste risico op letsel in geval van een botsing vanaf de zijkant. Je achterbank moet wel geschikt zijn voor een middenpositie; in sommige kleinere auto's is er bijvoorbeeld geen geschikte gordel in het midden om het stoeltje goed vast te zetten"