Baby met plat achterhoofdje, reden tot zorg?

Ik ging vandaag op kraamvisite bij wat vrienden van mij. Het viel me op dat hun kindje nogal een plat achterhoofdje had. De vrienden vonden dit geen reden tot zorg, is dit terecht?

Toegevoegd na 24 minuten:
Is dit bijvoorbeeld te voorkomen door het hoofd van het kind op een kussen te leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
20.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee op een kussen is ten strengste verboden want je baby heeft nog geen genoeg kracht om het hoofdje om te draaien,maar ook het besef niet dus de baby zou gegarandeerd stikken. De ene oplossing die je kunt nemen is de baby na elke voeding op de andere zij te leggen en om ervoor te zorgen dat je baby niet op zijn rug of buik rolt,een opgerolde handdoek tegen het buikje en ruggetje te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, goed dat je dit even zegt. Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maria16 + hoor. Er zijn landen of stammen waar dit als schoonheidsideaal wordt gezien, ik heb het laatst gelezen in de wij.
Volgens mij in ethiopie of kenia?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook bij chinezen geldt: hoe platter, hoe mooier!

Antwoorden (6)

Hoe oud is het kindje?
Bij pasgeboren kindjes is het hoofdje soms wat vervormd door de geboorte. Dit komt vanzelf weer in orde.

Bij oudere kindjes duidt een plat achterhoofd vaak op het feit dat het kind te vaak op de rug ligt, en te weinig wordt opgepakt en uit bed wordt gehaald.
Dit kom je nog wel eens tegen in kindertehuizen in arme landen. Dan is het platte achterhoofd blijvend.
Maar ik denk dat daar in jouw geval absoluut geen sprake van is.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kindje is net geen maand oud. Aangezien mijn vrouw ook bijna gaat bevallen wil ik zelf alvast wat voorzorgmaatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is echt onzin.
baby's liggen de eerste maanden voornamelijk, omdat ze nog niet kunnen zitten of staan.
dat heet niks te maken met genoeg oppakken.
Ik neem aan dat de baby voor controle naar het consultatiebureau zal gaan en mocht de arts dit ook zien dan zal er heus wel actie ondernomen worden.

Als het vanzelf binnen een bepaalde termijn niet goed komt dan zal de arts een helmpje adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men zal waarschijnlijk eerst adviseren om het hoofdje geregeld zachtjes te masseren (hoop ik). Dat werd een kennis van mij wel geadviseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook want zo snel geeft men geen helmpje als het niet nodig is.
Een afplatting van het hoofdje komt redelijk vaak voor bij kinderen. Zeker nu in verband met voorkómen van wiegendood geadviseerd wordt om kinderen op hun rug te laten slapen.
Eén op de vijf zuigelingen van vier maanden oud heeft een afgeplat hoofdje. Met het ouder worden neemt de afplatting van het hoofdje af; op de leeftijd van 12 maanden heeft één op de 14 kinderen nog een afgeplat hoofdje.
Een afgeplat hoofdje geen gevolgen voor de ontwikkeling van de hersenen. Kinderen met een afgeplat hoofdje ontwikkelen zich net zo goed als kinderen zonder afgeplat hoofdje.
De afplatting van het hoofdje kan wel gevolgen hebben door de symmetrie van het gezicht. Vaak bolt het voorhoofd schuin tegen over de afplatting aan het achterhoofd meer naar voren toe. Ook kan de stand van de oortjes niet gelijk zijn als gevolg van de afplatting van het achterhoofd. Bij een ernstige afplatting van het hoofdje kunnen ook de kaak en de wang meedoen in de afplatting.

Bij een groot deel van de kinderen verdwijnt het afgeplatte hoofdje vanzelf wanneer kinderen meer op hun buik gaan liggen of gaan zitten en niet meer zo veel op hun hoofd liggen. Behandeling is dan niet nodig.

Maar als het niet vanzelf wegtrekt, dan kan vanaf de leeftijd van 5 maanden helmtherapie overwogen worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zo is het! +
Afplatting kan worden veroorzaakt doordat een baby alleen maar op zijn rug ligt, ook als hij wakker is. Of doordat een baby teveel tijd in diverse stoeltjes doorbrengt.

Het afplatten van het hoofdje is, zoals lang werd gedacht, niet alleen een cosmetisch probleem. Niet zelden ontwikkelen deze baby’s zich motorisch (te) langzaam, waardoor weer nieuwe problemen kunnen ontstaan.

Rugligging is de meest veilige slaaphouding, maar in de box of op een kleed kunnen wakkere baby’s onder toezicht prima op hun buik liggen. Het beste is een baby daar vanaf dag één aan laten wennen. Want buikligging maakt de rug- en nekspieren sterk en bevordert de symmetrie. Laat een jonge baby op de borst van zijn ouders liggen. Zo ligt de baby het meest stabiel, kan hij bij zijn handjes en er is direct contact tussen de moeder/vader en de baby!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorkom een voorkeurshouding van de baby door het steeds met een andere kant richting muur/raam/licht te leggen. Bij borstvoeding ligt de baby al in verschillende houdingen te drinken, maar met een fles geven rechtshandigen al gauw alleen met rechts de fles en ligt de baby dus altijd in dezelfde houding op de linkerarm. Dit zijn dingen waar mensen vaak geen rekening mee houden.
Ook in het bedje alleen maar op de rug leggen, bevordert een plat achterhoofdje. Leg het kindje (half) op de zij, dan weer op de andere zij en af en toe wel op de rug. Overdag (onder toezicht) lekker op het buikje leggen (eventueel met knietjes onder het buikje, foetushouding). Vaak vinden pasgeborenen dit erg lekker liggen, omdat er lichte druk op het buikje is en krampjes hierdoor minder heftig worden ervaren. EN (daar gaat het hier om) het hoofdje krijgt alle ruimte om te groeien en ontwikkelen. Het zachte bot wordt niet platgedrukt.

Voorkomen is echt beter dan genezen: leg een bal eens op een vlak blad. Hij zal nooit precies op dezelfde plaats blijven liggen. Neem nu een kubus/dobbelsteen, die blijft toch echt op hetzelfde vlak liggen als dat je hem neerlegt.
Het is moeilijk om zonder redressiehelm van een eenmaal afgeplat hoofd af te komen, omdat het kind automatisch steeds weer op het afgeplatte stuk rolt en het dus continu weer erger maakt.

Bovendien, dat mag ook wel eens gezegde worden, er zijn soms wel degelijk afwijkingen aan de ontwikkeling van de hersenen door een plat hoofdje. Het zijn extremere platte hoofdjes, maar de holtes van de schedel kunnen soms dusdanig in de beknelling komen dat de hersenen zich niet optimaal kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plat achterhoofdje krijgt een baby'tje omdat het vaak op zijn/haar ruggetje wordt gelegd. Als je op je eigen achterhoofd voelt is er ws ook een stukje schedel wat "platter"dan de rest. Dit heeft met schedelvorming te maken, maar is niet schadelijk.Een baby heeft wat zachtere botten dan een volwassene, dus de schedeldelen zitten nog niet op hun uiteindelijke plek.

Er wordt nu meer gelet op hoe je een baby neerlegt in box of bed/wieg dan vroeger, zo zou het slecht zijn om een voorkeurshouding te hebben als baby, maar persoonlijk vind ik dat we daarin nogal overdrijven.
Het gaat immers al duizenden jaren goed zonder al die steeds vreemder wordende regeltjes.