Mijn kleindochter van 2 heeft een soort exceem. Weet iemand iets ervoor en wat mag je beslist niet nemen?

Ze gebruikt nu een hormoonmiddel om te smeren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb zelf exceem en heb al jaren aan onderzoeken erop zitten. Ik denk dat het sowieso belangrijk is een test te laten uitvoeren welke allergien er mogelijk de oorzaak kunnen zijn (dit kunnen 128 stickertjes op de rug zijn, maar ook een paar prikjes net onder de huid en kijken hoe het lichaam erop reageert...er wordt getest op pollen, gras, paarden, katten, stofmijt etc).

Daarbij is het van groot belang zo min mogelijk stof in huis te hebben. en als er huisdieren zijn om zolang er nog geen uitslag is, zo min mogelijk contact mee te hebben.

Ik heb een zalfje, Tactrolimus - Protopic. Dat is een nieuw middel wat evengoed als hormoon zalf werkt (misschien wel beter), maar NIET de nadelige gevolgen van een hormoonzalf heeft.

Hormoonzalf maakt de huid dun (je ziet sneller aders etc.) en dat kan zich niet herstellen.

Maar dus primair; naar een dermatoloog (ik zat in het AMC in Amsterdam).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eczeem is vaak de uiting van iets. Zo kan het zijn dat uw kleindochter een bepaalde voedselallergie (bijv. koemelkallergie) heeft die eczeem veroorzaakt. Is dat al onderzocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is per persoon verschillend wat je wel of niet kunt gebruiken bij eczeem. Ik kreeg zelf last als ik aardbeien of banaan had gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon had ook een eczeem toen hij nog een baby was (jonger dan 1 jaar). Ik ben toen met hem naar een homeopathisch kinderarts geweest, en zij noemde het constitutioneel eczeem. Mijn zoon heeft toen Sabadilla granules gekregen (korreltjes). Ik weet niet meer precies in welke dosering ik het hem moest geven, maar binnen 2 weken was de eczeem helemaal weg en is nooit meer terug gekomen.

De reden dat ik het met homeopathie wilde proberen, is omdat mijn huisarts hormoonzalf wilde voorschrijven en dat zag ik helemaal niet zitten. Eerlijk gezegd denk ik dat jouw kleindochter ook beter geholpen geholpen kan worden met homeopathie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hm.. 2x "geholpen". Sorry, tiepfoutje :|

Toegevoegd na 3 uur:
Wat overigens ook raadzaam is, is alleen zeepvrije producten te gebruiken, bij voorkeur ongeparfumeerd (maar dat wist je waarschijnlijk al). Kruidvat Zemelenbad (badschuim) is ook erg zacht voor een droge huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je beslist niet mag gebruiken zou je m.i. niet aan GV moeten stellen maar aan de huisarts of specialist. Maar wat m.i. onschuldig is(vraag het eventueel na bij de HA) is ochtend urine deppen over de exceemplekken . Dit prikt(is gevoelig) maar werkte bij mij en mijn dochter( en ook bij andere personen in mijn omgeving)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons zoontje heeft ook eczeem en wij smeren hem met cardiflor is homeopatisch en bij de drogist te koop. Werkt supergoed. Hoop dat de kleine er snel vanaf is