Kind van 6 met gezwollen amandelen, wat moet ik doen?

Ben nu in het buitenland bij familie op bezoek, mijn nichtje heeft gezwollen amandelen, het slikken doet pijn.. Heb haar 1/4 paracetamol gegeven voor de pijn (dat is dus 125 mg) is dit wel goed en hoeveel mag ze per dag? Mag ze ook een halve? Kinderparacetamol kan ik nu nergens vinden, overal is gesloten en ze wonen in het dorp.
Hier zeggen ze dat het beter is als ze warme dingen eet maar ik dacht dat je dan juist koude dingen moest eten. Net als bij een amandel operatie moet je toch ook veel ijsjes enzo eten?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts werkt niet op een zondag, dus daar kunnen ze pas morgen langs en ik had niet de hele doos bij alleen een strip paracetamol, op internet kon ik ook al niks vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord over paracetamol heb ik gevonden op de bijsluiter. Hier is hij: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h102942.pdf

Het beste antwoord

Veel gevallen van amandelontsteking genezen binnen een paar dagen vanzelf. Klachten als keelpijn en koorts kunnen verzacht worden met paracetamol. Kinderen in de leeftijd van 6 t/m 8 jaar nemen maximaal per keer een ½ tablet, met een maximum van 2 à 3 tabletten per 24 uur.

Keelpijn kan voorts bestreden worden door koude, niet-zuurhoudende dranken te drinken en ijs te eten. Laat haar zachte dingen eten, niets met harde korstjes die schuren in haar keel. Zorg ervoor dat het kind genoeg drinkt om uitdroging te voorkomen.

Bij heel ernstige keelklachten, als de koorts langer dan drie dagen aanhoudt of als het kind flink ziek is, moet een arts geraadpleegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Puntje, hopelijk is het meisje vlug beter.

Andere antwoorden (4)

Die ijsjes na een operatie is gewoon om de pijn wat te verdoven.
Verder gewoon laten eten wat ze lust. Sommige "gezonde en goede"dingen prikken heel erg in de keel, dat is niet leuk Sinaasappel is bv erg zuur, dus dat prikt,Dus niet verbaasd zijn als ze iets zegt te willen en het dan toch niet lust.
beterschap
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
İs het juist goed om thee te laten drinken (warm) of gewoon water of sapje (koud) Bedankt!
anneliez
12 jaar geleden
als ze thee lekker vind is lauwe thee, niet te heet want dat brandt ook in de keel en is niet fijn, Maar zoals ik al zei: laat het haar zelf proberen wat het prettigst door de keel glijdt. en n ijsje zeker proberen, dat verkoelt
De verschijnselen van tonsillitis verdwijnen meestal vanzelf binnen enkele dagen tot een week. De keelpijn kan worden verlicht door koude vloeistoffen te drinken of een waterijsje te eten. Zachte voeding is minder pijnlijk dan vaste voeding. Sommige mensen hebben baat bij regelmatig gorgelen met warm zout water. Neem voldoende rust. Als u veel last heeft, kunt u de verschijnselen onderdrukken met pijnstillers, die vaak ook koortswerend werken (bijvoorbeeld paracetamol)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Als ze er koorts bijkrijg zal ik gewoon even langs de dokter gaan.
Anders denk ik dat het van zelf wel weer over gaat.
Wat mijn voorganger al zei...ze heeft zelf het best in de gaten wat ze moet eten en drinken.
Tweemaal per dag een half paracetamolletje mag .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen paniek, een simpele keelontsteking gaat heus vanzelf wel weer over. Kinderen van zes tot negen jaar oud mogen 2 tot drie keer per dag 500 mg paracetamol. Naar mijn ervaring kun je voor een merkbaar effect beter wat hoger inzetten dan ver onder de toegestane dosering geven. Gedurende korte tijd kan dat weinig kwaad. Verder goed drinken, zeker bij koorts en geen punt maken van weinig eten.

Toegevoegd na 1 uur:
Even een aanvulling/correctie. 500 mg in één keer mag rectaal 2-3 keer per dag worden gegeven, dus via een zetpil of rectiole. Oraal 4-6 keer per dag 250 mg, dus per keer een halve tablet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ok ik wist niet dat ze zo veel mocht vandaar dat ik het in vieren heb gedeeld.. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In één keer 500 mg, Kees? Dat is toch veel voor een kind van 6 jaar. In de bijsluiter wordt aangeraden om een 1/2 tablet per keer te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt mee hoor, maar zo'n grote tablet zal voor een klein kind moeilijk weg te werken zijn. Rectaal mag het wel; dus is het zeker geen overdosering. Dank voor je kanttekening!