De vaccinatie bestaat uit twee prikken, die op dezelfde dag worden gegeven. De BMR- en DTP-vaccinatie beschermt uw kind tegen zes kinderziekten:
- één prik tegen bof, mazelen en rodehond (BMR)
- één prik tegen difterie, tetanus en polio (DTP)
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
en waarom krijg je die als je negen jaar oud bent?
ronron1212
10 jaar geleden
In het jaar dat uw kind 9 jaar wordt, ontvangt u een uitnodiging voor de BMR- en DTP-vaccinaties. De BMR- en DTP-vaccinaties zijn onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma
Antoni
10 jaar geleden
en weet je misschien waarom er voor gekozen is deze prik te geven op negenjarige leeftijd? Ik ben er erg benieuwd naar.
ronron1212
10 jaar geleden
Waarom weet ik niet dat is bepaald door doctoren die daar verstand van hebben en weten wanneer er waarvoor geprikt moet worden.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je reactie. Het is nu maar de vraag of de vraagsteller tevreden is met je antwoord, want die leeftijdsvraag leek juist het belangrijkste voor de vraagsteller. Even afwachten, dus.
De 9 jaarsprik is eigenlijk een "booster". 90 tot 95% van de kinderen die alle bmr en dktp t/m 4 jaar hebben gehad, zijn in die hoedanigheid semi-"beschermd". Je kan ook een titerbepaling laten doen bij de huisarts om te kijken of jouw kind voldoende anti stoffen heeft om de 9 jaarsprik niet te hoeven geven.