Hoe verminder je berg bij een kleuter?

Die er niet van houdt als je aan het hoofd zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
4.7K

Antwoorden (4)

goeiemorgen,
ja dat ken ik nog van toen die van mij nog klein waren,
het zijn er 5 i/d leeftijd tussen 22 en 13 jaar dus is het al een poosje geleden en er zullen in de tussentijd vast nieuwe middeltjes op de markt gebracht zijn die je bij de drogist kunt kopen en ook vast goed helpen.
maar dit is hoe ik het heb kunnen verminderen en uiteindelijk
helemaal weg is gegaan.
Babyolie(ongeparfumeerd)olijf of sla olie kan ook.
smeer na het douchen/badderen 'savonds de hele hoofdhuid
in hiermee
wel even bed opmaken met oude lakens/overtrekken ivm vlekken.nacht laten in trekken
met een stukje stevig karton/achterkant van babykam(let op scherpe randjes) of zon spateltje van plastic(bv bij ontharingscreme i/d doos)
en voorzichtig op de dikste plakken berg beginnen eraf schrapen.
herhaal dit om de dag max 2 dagen in de week
en je zal zeker resultaat zien.
dit heeft geholpen bij 3 van mijn kinderen bij de anderen ging het na de babytijd vanzelf weg.
ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kregen van de dokter een shampoo{denorex } en olie{met parafine} die wij dagelijks bij hem erop moesten smeren tijdens het wassen.Dat helpt wel maar je moet het blijven gebruiken.
mijn zoon gebruikt het nu al vanaf zijn 1.5 jaar en hij is nu 7 jaar.
Ik zou het eens vragen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je zult niet kunnen voorkomen dat je aan zijn hoofd zit, want er dient toch iets op te worden gesmeerd. Er bestaan verschillende middeltjes voor, waaronder shampoo, olie en crème. De shampoo lijkt me dan minder geschikt. Misschien bestaat er wel een lotion voor. Heb je al bij de huisarts geïnformeerd ? Bij twijfel zou ik een verwijzing vragen naar de dermatoloog.

Hieronder nog enige informatie:

Berg (seborroische dermatitis/-eczeem)
Berg is een vorm van seborroïsche eczeem die vooral voorkomt bij baby's vanaf de 6e tot 8e week tot de 3e of 4e maand na de geboorte en verdwijnt dan meestal weer vanzelf.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Vlekkerige, dik-vettige en gelige huiduitslag, met roodheid en schilfering van huid met veel talgklieren, zoals de hoofdhuid, wenkbrauwen, de plooi tussen neus en wangen, huid achter de oren en op de borst. Vaak in combinatie met hardnekkige rode luieruitslag op de billen.

Mogelijke oorzaken (o.a.)
Waarschijnlijk spelen meerdere factoren tegelijk een rol, zoals droge huid, droge omgeving, koud weer, stress, voeding, verminderde afweer, hormonen, een onschuldige hoofschimmel (Pityrosporum ovale), droge huid, bepaalde zeep, etc.

Mogelijke behandelingen (o.a.)
- de hoofhuid dagelijks wassen met een milde babyshampoo totdat de dikkige schilfering is verdwenen
- voorzichtig inwrijven van de aangedane huid met paraffine-olie met salicylzuur
- hoofdhuid inwrijven met 1% hydrocortison-crème
12 jaar geleden
insmeren met haarlotion na het wassen,de berg blijft dan vanzelf weg,ik gebruikte dat altijd bij de kinderen van zwitsal.