Is willekeurige aanhankelijkheid iets om je zorgen over te maken bij kinderen?

Mijn zusje past wel eens op meisje van negen. Laatst kon zij niet en viel ik voor haar in. Al vanaf het begin was het meisje heel erg aanhankelijk. Ik heb nu pas twee keer op haar gepast en als ik op haar basisschool kom (ik verzorg daar een paar lessen), dan rent ze als ze me in de pauze ziet meteen naar me toe. Ze knuffelt me dan en blijft de hele pauze aan me hangen, terwijl ze ook vriendinnetjes heeft. Nu kom ik maar 1 keer per week, misschien dat dat het is. Nu ga ik een half jaar in Spanje wonen en nu blijft ze al helemaal aan me hangen en zegt dan:,,nee ik wil niet dat je weggaat!''

Ten opzichte van mijn zusje heeft ze zich ook meteen al zo aanhankelijk opgesteld, dat doet ze al bij iedereen die ze net kent. Het het is een lief meisje en het is aandoenlijk, maar is dit ook normaal gedrag en iets om je zorgen over te maken? Ze is ook al negen, geen vijf meer...Misschien overdrijf ik en is dit gewoon haar karakter, maar ik vroeg me toch af of het misschien iets te betekenen heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2.3K

Het beste antwoord

Ik zou eens uit gaan zoeken wat haar thuissituatie is, of haar ouders zijn gescheiden, of vaak van huis zijn, of ruzie maken etc... Voor een 9-jarige is dit gedrag opmerkelijk, alhoewel elk kind op zijn eigen manier groot wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, haar ouders zijn gescheiden. Haar moeder heeft ook meerdere vrienden gehad, alhoewel ze nu al een hele tijd dezelfde heeft.

Andere antwoorden (3)

Je vertelt dat je oppast. Je kunt dus neem ik aan de ouders ook? Heb je er opgelet of zij zich ook aanhankelijk opstelt aan haar ouders? Zo ja, dan is het misschien karakter. Zo niet zou je hier misschien een volgende keer op kunnen letten of de ouders er naar kunnen vragen. Als zij niet aanhankelijk is aan haar ouders en wel aan de oppas zou er wellicht iets in de thuissituatie loos kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat dit normaal gedrag is. Een kind van 5 zou dat op die manier het niet eens doen. Ik werk ook met kinderen.
En als een kind van 10 dit doet zo ik dit gedrag met de ouders gaan bespreken. Vertrouwen in mensen is goed maar dit is overdreven.
Maar ligt er aan zijn de ouders gescheiden? Kan verlatingsangst zijn. Of een combinatie van karakter/gebeurtenissen in haar leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Als ik er nog eens ben, zal ik het eens aankaarten. De ouders zijn inderdaad gescheiden.
Wat een onzin! er zijn gewoon kinderen die heel aanhankelijk zijn van karakter, waarom het meteen op de thuis situatie gooien! zo komen er verhalen en verdachtmakingen in de wereld. Ik werk al 15 jaar met kinderen van die leeftijd en er zijn zeker wel kinderen die op deze leeftijd zo open en aanhankelijk zijn en een prima thuis situatie hebben.