Welke mogelijkheden zijn er als kind van 20 alles aan laars lapt?

Ik ben zover dat ik mijn kind de wacht heb aangezegd. Mijn kind maakt ons gezin kapot. Ze doet niets, liegt alles aan elkaar, gaat niet naar school, geen diploma, geen werk, ontloopt therapie.

Graag advies. Wil kind op straat zetten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
3.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kunt u als ouder iets bedenken wat uw kind wel goed doet? Kan het zijn dat uw kind van al heel jong af aan tegemoet moest komen aan de emotionele behoeften van u als ouder?
Zij ontloopt therapie. Er is dus therapie?? Is dat onder dwang opgelegd of heeft uw kind er vrijwillig voor gekozen.
Is er een mogelijkheid dat uw kind opgenomen wordt in een woongroep, met behulp en medewerking van de therapeut. Er moet op deze aarde toch iemand zijn die van uw kind houdt en ook goede eigenschappen in haar ontdekt? Een kind op straat zetten is je kind verliezen. Dat is vast niet wat u wilt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Joan, Tuurlijk kan ik goede dingen noemen. Het is ronduit een drama om iemand al jaren thuis te hebben die tot niets komt. Er is heel veel aan voorafgegaan waarom ik dit schrijf en ik kan je zeggen dat het echt niet zomaar is wat ik schrijf. Mijn dochter is verre van easy, leidt iedereen en alles om de tuin. Begint overal aan maakt niet uit wat en stopt er dan subiet weer mee. Een vicieuze cirkel en echt ik heb hulp gezocht en technieken toegepast. Ik kan echt zeggen dat ik een meer dan geduldige ouder ben, ze zal het zelf moeten doen en zoals ze zich nu al jaren opstelt dat werkt echt niet meer. De maat is vol. Je opleiding afmaken, zelf je kamer schoonhouden, therapie en beetje werken is toch niet overvraagd op deze leeftijd langzamerhand. Daarom heb ik gezegd dat het hotel hier ophoudt en als ze zich niet aanpast er geen plaats is. Dit is niet hard doch duidelijk. Ik denk dat ze opzichzelf of elders meer tot bloei komt en dat dat ook het gezin beter is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik hoor geen alcohol, geen drugs, geen criminele praktijken, geen prostitutie......
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ninie, zie mijn reactie niet als een verwijt. Het is meer een zoeken naar iets wat er toch moet zijn. Zoals de oude Max M. al zei, niemand is intrinsiek slecht. Ook uw kind niet. Ik heb veel te maken gehad met jeugdigen waarmee in het gezin en ook elders geen land mee te bezeilen leek. Hulp voor de ouders en het kind ligt niet voor het opscheppen. Zelfs niet als de (kinder)rechter zich er voor 100% dmv een uitspraak voor inzet. Ik ken de muren waar u zich tegen te pletter loopt.
Maar wat ik bedoel met - een kind op straat zetten is een kind verliezen - is: - een kind op straat zetten is het kind verliezen aan het criminele circuit - . Als dat gebeurt gaat u zich dat gegarandeerd verwijten. Dat zal uw verdriet nog intenser maken omdat u weet dat dan een onomkeerbaar eindstation is bereikt.
Wat u ook beslist en welke stappen u gaat ondernemen, zet uw kind niet met alleen een plunjezak op straat.
Ik wens u wijsheid en kracht. Dat hebt u in de door u geschetste situatie hard nodig
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mooi samengevat JoanDArc

Antwoorden (2)

Kind van 20 is geen kind meer. Misschien is dat het probleem wel.
Wellicht is het een idee om haar te helpen met de huur van een klein huisje voor een bepaalde periode (tot haar 21e verjaardag - verplicht om kind te helpen tot die leeftijd) met het idee van zoek het maar uit : zoek werk en maak er iets van.
Punt is wel dat een kind tot 21 jaar door de ouders financieel geholpen dient te worden. Dus of thuis en anders elders maar het kost wel iets.
Als niets helpt als zij nergens naar luistert is wachten tot haar verjaardag en vervolgens op straat zetten een optie. Ik kies / adviseer nu hulp bij een eigen onderdak en laat haar daar maar ... het uitzoeken met een kleine toelage. Een gesprek over mogelijkheden kan een goed gevoel geven, ik heb haar toch advies gegeven, mogelijk komt ze niet eens. Probeer het wel, dan heb je jezelf niets te verwijten.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uw gezin ken ik niet. Uw dochter niet, u niet en andere gezinsleden ook niet.
Ik hoop dat dit een noodkreet is, want ik schrik als ik het stukje lees. Waarom? Ik lees alleen wat uw dochter allemaal niet doet en dat u haar op straat wil zetten.
Ik mag aannemen dat dit niet geëscaleerd is binnen een paar dagen. Dat dit al jaren aan de gang is.
Hebben jullie als gezin om hulp gevraagd?
Heeft iedereen kritisch gekeken naar zijn of haar eigen rol?
Indien iemand zich zo gedraagt, zit er vast en zeker een diepere oorzaak. Natuurlijk word je geboren met een bepaald karakter, maar gebeurtenissen vormen je ook als mens. Daarin moet je juist gesteund worden, gehoord worden, begeleid worden etc. Dit kost heel veel energie. Dit heet opvoeden.
Dat in jullie gezin iets goed mis is gegaan, mag duidelijk zijn. Maar nogmaals: Mijn kind maakt ons gezin kapot. Ik will haar op straat zetten.
Zoek hulp voor het gezin. Misschien is het ook beter (tijdelijk) elkaar los te laten. Maar je eigen kind op straat zetten........
Kortom, huisarts, gerichte hulp, humane oplossingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik heb al jaren hulp op alle vlakken. weet ook dat ik er alles aan gedaan heb. Op alle vlakken heeft ze ondersteuning gehad. Ze vertikt het en haakt op alles waarmee ze begint af. Ik kan je zeggen dat de maat vol is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat geloof ik. Maar ga terug naar de huisarts en zorg dat je dochter in ieder geval een dak boven haar hoofd krijgt. De huisarts weet ook wat mogelijk is binnen de gemeente waar jullie wonen.
Mij hoef je niks te vertellen (gaat mij niks aan), maar het is wel belangrijk om te weten waardoor ze zich zo gedraagt.
Zit het in het karakter, omstandigheden, gebeurtenis.....
Knip niks definitief door. Je weet nooit hoe het over een paar jaar is.
Zorg trouwens voor een vangnet: familie, vrienden.
Nogmaals, het is dus een noodkreet: ga actief handelen, zodat iedereen rust krijgt. Ook jouw dochter hoop ik. Misschien kan iemand de situatie nu even overnemen? Dan kun jij je richten ( met huisarts) op een oplossing.
Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eigenlijk zou ik best eens willen horen wat dochter te melden heeft. Misschien dat dat een heel andere kijk geeft op de situatie.
Dit bedoel ik natuurlijk niet letterlijk.
Maar er zijn ook wel eens jongeren met een vraag op GV en dan schrik ik ook wel eens van hun verhaal.
Elk verhaal heeft twee kanten.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Sterkte, ik geloof dat je alles al gedaan hebt, zorg vooral goed voor jezelf, en baken je grenzen af. Kijk of familie kan helpen met onderdak o.i.d.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank jullie allen voor je reacties. Ik weet dat ik er echt alles aan gedaan heb.ervaar zelf dat hulpverlening stroperig is en je als ouder niet veel kunt als ze 16 of ouder zijn. Ik vind dat een kind zich behoort aan te passen aan regels ook thuis! Daarom is het voor ouders een ramp en rest niets anders dan uiterste nood. Verslaving sprak iemand eerder over. Huidige jeugd is verslaafd aan Social media. Toch moet een ieder zijn grenzen met of zonder hulp zelf in de hand houden.opvoeden ligt niet alleen thuis, zo ik het zie is er een groot deel dat zich tevens daarbuiten vormt. Ik vind dat woonruimte betaalbaar moet zijn en beschikbaar zeker ook voor deze doelgroepen waar jongeren stagneren. Ik sluit nu af en dank jullie hartelijk.