Mijn zoon van 8 heeft problemen met zijn motoriek. Nu gooit de school en de fysiotherapeut op aandachtsproblemen/adhd/dcd of autisme. Wat te doen?

Mijn zoon is erg klein voor zijn leeftijd, is een jonge leerling (september) en zit nu met 8 jaar dus in groep 5.Hij heeft al twee jaar therapie.Eerst 1,5 jaar oefentherapie en nu kinderfysio.Het grootste probleem is zijn schrijfmotoriek.Het is gewoon niet te lezen.Bij de oefentherapie schoot het niet op,nu met kinderfysio ook niet.De juf op school kan er niet mee omgaan,dus nu zit de intern begeleider erop.Ik hoor nu voor het eerst dat hij ook aandachtsproblemen heeft.Ze willen hem richting speciaal onderwijs hebben.Als ik aan mijn zoon vraag hoe het gaat vind hij alles saai op school.Hij heeft een 9 voor rekenen.Taal vind hij lastig,omdat hij niet kan schrijven.Thuis leest hij national geographic junior,zo zit dat en soms stukjes uit de krant.Ook op google leest hij veel over onderwerpen die hij interessant vind.Hij heeft weinig vriendjes.Zijn hobbies zijn:pianospelen, schaken, go, waterpolo, dingen onderzoeken, spelletjes (kolonisten,risk,monopoly).Ik begrijp nu dat hij getest gaat worden via de school,op een ontwikkelingstoornis.Gewoon omdat hij niet kan schrijven en afwezig is in de klas.Wat zou het kunnen zijn??Ben bij de huisarts geweest,deze vond dat ik eerst naar de kinderarts moest gaan.De verwijzing ligt nu klaar,de wachttijd is 3maanden.Maar ...de fysio- en school blijft aandringen op een psychologische test. Kan ik dat weigeren? Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kan het zijn dat hij moeite heeft met schrijven, omdat hij een stuk sneller is met denken dan met schrijven? De omschrijving van je zoon doet me erg veel aan mijn broertje (inmiddels een volwassen man) denken. Hij is hoogbegaafd en had ook problemen met motoriek, weinig vriendjes, het was saai op school en hij kon amper iets leesbaars schrijven. In zijn volwassenheid is ook add bij hem geconstateerd. (Add = kort door de bocht adhd zonder het overduidelijke hyperactieve, dus vooral in het hoofd en daarmee snel afgeleid.) Ook mijn broertje had denkhobby's en vond onderzoeken interessant. Daarnaast had hij altijd perioden van ongeveer 1-2 jaar dat hij helemaal wild was van een bepaald onderwerp. Dinosauriërs, paarden, survival/overleven, zijn onderwerpen die hij compleet binnenstebuiten keerde. Daarna was het vooral zijn pc. Het is enorm balen dat je zoon problemen heeft op school! Wanneer dit komt door hoge begaafdheid en/of add zou het SUPERZONDE zijn wanneer hij naar speciaal onderwijs zou moeten gaan! Probeer eerst na te gaan of één of beide het geval is bij jouw zoon, want dan heeft hij heeeel andere begeleiding nodig. Dan moet hij juist méér gestimuleerd worden en extra werk krijgen. Zou het mogelijk zijn dat je zoon (al is het tijdelijk, tot hij zijn schrift leesbaar weet te krijgen) taal op de computer maakt en uit mag printen? Dan kan misschien eerlijker gekeken worden of het nu ligt aan het schrift zelf of dat de taal op zich ook lastig is voor hem. Dat is echt een groot verschil. Hij lijkt mij trouwens niet een adhd-er, want jouw zoon heeft aandacht voor 'saaie' spellen als schaken en hij heeft het geduld om te leren pianospelen. Onder adhd-ers zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste zullen dit veel te saaaai vinden om überhaubt zo ver door te zetten dat ze er wat in kunnen bereiken. Het lijkt me het verstandigst om niet 'de weigerende ouder' te worden, maar ga om de tafel zitten met de leerkracht/aanspreekpunt op school. Doe dit pas nadat je hebt nagedacht (en gelezen) over de mogelijkheid voor hoogbegaafdheid en/of add. Probeer dan samen met de school een mogelijk stappenplan te bedenken, welke voor jouw zoon de gunstigste is (al heb je zelf dan al een idee hierover). De leerkrachten en de school bestaan om jouw zoon zo goed mogelijk van leerstof en bagage te voorzien voor zijn latere leven. Jouw zoon bestaat niet om de leerkrachten van hun dagelijkse boterham te voorzien op een gemakkelijke manier.

Heeeeeeel veel herkenning bij het lezen van je tekst.... wat moeilijk allemaal en waar doe je goed aan... Wij hebben onze zoon met 7 jaar uiteindelijk laten testen bij Altrecht afdeling jeugd: http://www.altrecht.nl Daaruit is gekomen, dat hij autisme Asperger Syndroom heeft en een vorm van adhd. Uiteraard met aandachtsproblemen. Ook wij hebben enorm getwijfeld over wat te doen en OF we "het circuit" wel in wilden. Of we hem een label, welke dan ook, wilden laten opplakken.... en wat heeft dat dan voor invloed op zijn toekomst etcetc. Hij heeft de reguliere basisschool doorlopen met een rugzak en begeleiding van Auris: (http://www.auris.nl/Pages/default.aspx) Dat heeft ons ook heel veel moeite en toestanden opgeleverd, omdat de school niet aan alle benodigde zaken voor hem konden voldoen. Het is niet altijd onwil, ik denk juist meestal niet. Het is onmacht, zeker nu met alle bezuinigingen.... Daarna is hij gestart op een reguliere school in het voortgezet onderwijs en dat ging totaal verkeerd, met zeer veel problemen. We hebben hem alsnog naar het speciaal onderwijs gedaan en dat gaat nu prima. Misschien heb je iets aan mijn verhaal.

Waarom zou je een psychologische test weigeren waardoor je te weten komt wat er met je zoon is? Bovendien zal je deze ook moeten doen als de kinderarts dit nodig vind. Toelating zonder psychologische test op speciaal onderwijs is niet mogelijk. De toelatingscommissie heeft de uitkomst hiervan nodig. Voordeel van speciaal onderwijs is, dat er op niveau van het kind gewerkt wordt. Voor taal komt hij dan in een groepje dat niet of nauwelijks kan schrijven (misschien kan hij wel typen achter de computer en dat mag daar dan), voor rekenen in een groepje dat heel goed kan rekenen. Ga eens praten op een school voor speciaal onderwijs bij jullie in de buurt en vraag een rondleiding! Je verhaal komt mij (moeder van een kind dat naar speciaal onderwijs gaat) heel bekend voor. Mijn kind heeft nu wel vriendjes... De symptomen kunnen inderdaad op AD(H)D, autisme e.d. duiden. Toegevoegd na 2 minuten: Rugzakje op regulier onderwijs was voor mijn kind ook te weinig. Als er een juf/meester ziek was, dan moest het uur rugzak vervallen... Dat schiet niet op!

Ja jij mag die test weigeren, school mag alleen onderzoek laten doen met toestemming van ouders. Zij zouden begrip moeten hebben voor het feit dat jij het bezoek aan de kinderarts wilt afwachten. Houdt er wel rekening mee dat de kinderarts misschien ook aanstuurt op een onderzoek. Bij een revalidatiecentrum kunnen ze Goede onderzoeken doen die heel breed zijn, daar kijken ze niet alleen naar de motorische en psychologische aspecten maar ook naar inzicht, socialiteit, gedrag, capaciteiten enz. Ik zou dit als leerkracht (ben zelf ook leerkracht op basisschool) aanraden omdat je alle aspecten van een kind laat belichten en zo kunnen ze kijken wat de sterke kanten van je kind zijn, waardoor hij kan compenseren tegenover zijn zwakkere kanten. Laat je niet pushen, jij bepaalt!! Succes ermee

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100