Kan een kind van 3 depressief zijn?

Op mijn werk (kinderopvang) is er een meisje van drie jaar die al veel heeft meegemaakt. Ze is lichamelijk gehandicapt waardoor ze in haar jonge leven al veel in het ziekenhuis heeft gelegen. 3 weken geleden kende ze alle kleuren. Het gras was groen, lucht blauw, stoel rood enz. Vandaag vroeg ik het weer aan haar en toen was alles zwart. Kan dit een teken zijn van een depressie of is dat alleen bij ouderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.8K

Het beste antwoord

Heel jonge kinderen kunnen ook depressief zijn.
Het kan in hun karakter zitten maar het kan ook (mede) door de omstandigheden komen. Heel goed dat je aandacht aan dit meisje besteed en je je druk om haar maakt. Is er niemand op je werk die hier meer vanaf weet? Zoek eventueel contact met een kinderpsycholoog voor meer informatie. Dat kan vast ook wel via het internet.

Toegevoegd na 52 seconden:
Natuurlijk moet je de ouders niet buitensluiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En achter besteed komt natuurlijk nog een t.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het wordt nog geen depressie genoemd dan, maar de gevoelens kunnen er zeker zijn. Hoewel ik vanuit je voorbeeld niet direct die conclusie durf te trekken. Ik zou het even met de ouders bespreken. Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien had het kind geen zin om mee te doen aan je spelletje,een kind van drie heeft ook een eigen wereld.
Ik zou het de volgende keer weer proberen als je merkt dat ze attent is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is triest, het kan... Een kind van 3 jaar kan zeker depressief zijn. In onze huidige maatschappij waar veel van mensen wordt verwacht en iedereen bloot wordt gesteld aan veel prikkels zien we steeds vaker kinderen/ volwassenen die niet 'passen' of 'meekomen' in deze maatschappij. Tel daarbij op een zware start van het leven en het plaatje is compleet.

Los van het te signaleren, is het denk ik niet aan jou hier stappen op te ondernemen. Dit is aan de ouders/ verzorgers. Waarbij ik zou kiezen voor bv speltherapie ipv het 'medicijnen' circuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Depressie bij kleine kinderen bestaat.
Maar dan zouden er meer symptomen moeten zijn dan enkel alle kleuren zwart benoemen.

Er kan sprake zijn van een depressie wanneer ze gedurende tenminste twee weken de volgende symptomen vertoont:

-Verminderde capaciteit om te protesteren
-Heel veel huilen
-Weinig interactie met haar omgeving en weinig initiatief nemen tot contact
-Het kind gedraagt zich te rustig te braaf of te rumoerig
-Ze gedraagt zich mokkend, is driftig of heeft een opvallende behoefte aan affectie.
-Het kind liegt vaak
-Het kind veroorzaakt vaak "ongelukjes"
-Ze heeft slaapproblemen en klaagt over pijn en moeheid
-Het kind is prikkelbaar en vlug gefrustreerd
-Het kind is niet erg actief en heeft minder plezier in activiteiten dan vroeger

Als je al verschillende van die symptomen hebt opgemerkt, kan je best de directie van de kinderopvang inlichten, zodat zij met de ouders kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt defne :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ireneluvstories :)
wat ik lees uit U verhaal is dat het kindje van 3jr een ziekenhuis verleden heeft en al veel heeft meegemaakt .

het kan een traumatische en onveilige belevenis of ervaring zijn geweest voor de kleine .
en dat uit zich in onverklaarbaar gedrag tis ook niet niks wat zo'n kleintje te behappen krijgt .

Ze kan het immers niet verwoorden/ uitdrukken wat ze voelt .
dat alles zwart is is wel iets om serieus aandacht aan te besteden en prof begeleiding wenselijk is .
hoop en wens dat het goed gaat komen met dekleine.
succes met je werk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet niet precies wat een ziekenhuis verleden met een kind doet.Maar aan de andere kant zeggen dat kinderen ook heel flexibel zijn.Mijn zoontje zegt ook rustig dat iets geel is terwijl het paars is en de volgende keer zegt hij het goed.Misschien had het kindje geen zin om te antwoorden.Probeer het je niet al teveel aan te trekken.