Wat is de beste leeftijd voor een kind om geopereerd te worden aan de kniebanden?

Mijn dochter is 11 jaar en hypermobiel (losse gewrichten). Dit heeft ze bij alle gewrichten in haar lichaam. Dit is ook de reden dat ze al twee keer haar knieschijf heeft ontwricht. Op dit moment gaat ze elke week naar de fysiotherapeute om te werken aan de stabiliteit in haar knie. Ze heeft regelmatig last van pijn en door de ontwrichting last van haar kniebanden.
Omdat ze nog door de puberteit moet en niet uitgegroeid is, kan ze nog niet geopereerd worden. Nu is dus mijn vraag, rond welke leeftijd dit het beste kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.5K

Het beste antwoord

Voor een operatie moet ze eerst uitgegroeid zijn. Je weet niet precies vantevoren wanneer dat is, maar het is in te schatten naar aanleiding van haar puberteitsontwikkeling. Eventueel kan een arts besluiten om een foto te laten maken van bijvoorbeeld een hand, om te bepalen in hoeverre de groeischijven al gesloten zijn.

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wat de oorzaak is van haar hypermobiliteit. Als er namelijk sprake is van een onderliggende bindweefselafwijking, heb je te maken met een groter probleem dan alleen te lange banden die je in kunt korten, omdat de banden simpelweg opnieuw zullen uitrekken, en het zwakkere littekenweefsel het probleem zelfs kan verergeren.

Mijn advies: consulteer in elk geval ook een revalidatiearts. Misschien zijn er naast chirurgie nog andere opties, misschien is het meer ter overbrugging, maar bespreek de opties eens. Denk aan nog andere therapieën, of aan hulpmiddelen zoals braces. Er zijn wel goede knieschijfbraces speciaal om te voorkomen dat de knieschijf uit de kom schiet, en oefeningen kunnen ook zeker helpen hierbij.

Je zit altijd met het dilemma dat aan de ene kant de spieren zo sterk mogelijk moeten zijn om te compenseren voor de banden, maar tegelijk moet je voorkomen dat de knieschijf opnieuw luxeert, omdat daarmee de boel alleen nog maar verder uitrekt. Dat brengt vooral een dilemma met zich mee als het gaat om de vraag of een brace wel of niet handig is, en dat vraagt gewoon - zéker bij kinderen - een specialistische begeleiding. Daarnaast kan een revalidatiearts kijken naar haar héle looppatroon. Niet zelden zal gezien worden dat een kind met hypermobiliteit heel erg op de binnenkant van de enkels loopt, en daarmee de gewrichten van knieën en heupen nog meer belast, met allerlei gevolgen. Een simpele steunzool of in ernstiger gevallen orthopedische schoen, kan dit probleem soms oplossen. Dat is zomaar één mogelijkheid hoor, maar het is gewoon goed om bij een dergelijke aandoening die gevolgen heeft voor het hele lichaam, iets verder te kijken dan alleen de knie die nu de meeste problemen geeft, want het functioneren van heupen en enkels hebben zeer zeker ook invloed op de knie. Als zij in al haar gewrichten hypermobiel is, is het belangrijk dat er een arts is die het functioneren van al haar gewrichten onderzoekt en probeert te optimaliseren. Dat gaat verder dan die ene knie, al is die knie natuurlijk wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer iemand volgroeid is kan men meestal vaststellen aan de hand van een RX-foto,dit kan je best eens met haar dokter bespreken.
12 jaar geleden
dit is dan natuurlijk na de puberteit, deze houdt op na de (maar dit verschilt) 17e. voor de zekerheid zou ik (omdat als er iets, want dat kan altijd, mis zou gaan bij een operatie) nog even een jaartje of 2 misschien 3 wachten. ik ben geen dokter en alle andere goeievragers ook niet.

je kunt dit het beste aan je huisarts of andere verpleegkundige die op dit moment uw dochter behandelt vragen. de fysiotherapeut kan zich hierbij ook misschien wel iets voorstellen.

veel succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde graag een reactie plaatsen en geen antwoord, maar de reactie knop doet helemaal niets als ik erop klik.

Ik weet niet of je er al geweest bent, maar het Radbout ziekenhuis in Nijmegen heeft echte specialisten op het gebied van knieën. Misschien dat je daar een goed advies kunt krijgen.

Het is toch waardeloos als je dochtertje nog eens een aantal jaar moet doorlopen met pijn :-(