mag een kinderarts een moeder de onderzoekskamer uitsturen om kind van vier te onderzoeken?

Bij het bezoek aan het ziekenhuis heeft de kinderarts mij gezegd de onderzoekskamer te verlaten terwijl hij de buik van mijn kind ging controleren op obstipatie (verstoppingen)
Ik was te verbaasd om er iets van te zeggen, maar later bedacht ik "mag een kinderarts een kleuter van vier jaar zonder ouders onderzoeken en moet een ouder dan gewoon de onderzoekskamer verlaten?"

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn kind raakte helemaal in paniek toen ik wegging, na het bezoek aan het ziekenhuis vroeg hij steeds of ik hem niet meer alleen met de dokter wilde laten, dus vond het vooral heel zielig voor mijn kind.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hij mag het wel vragen als hij het in het belang van het kind nodig acht. Maar jij mag ook weigeren. Of om uitleg vragen.

het lijkt mij van niet om de volgende reden: een kind voelt zich het meest op zijn gemak met zijn ouders erbij , vooral in in het ziekenhuis wat eng is , de arts zal de situatie alleen maar erger maken door je weg te sturen door dat het kind daar alleen maar om gaat huilen , het wil zijn vertrouwde moeder bij hem , voor een kind is een ziekenhuis en een dokter /arts heel eng en dan ook zonder moeder erbij. Dus ik snap het niet als een arts kan kiezen in een rustig kind met moeder erbij of een hysterisch kind zonder moeder , het onderzoeken wordt er alleen maar lastiger door .

Raar verzoek , je zou naar het ziekenhuis kunnen bellen en vragen waarom de arts dit doet en zeker vertellen dat je kind overstuur raakte.

Kan inderdaad misschien noodzakelijk zijn bij verdenking van misbruik oid. De ouder achter glas mee laten kijken, maar zo dat deze niet hoort wat er gezegd wordt is misschien een optie?

Als de ouders het medisch onderzoek belemmeren dan mag de arts de ouders verzoeken om de kamer te verlaten. Ouders kunnen erg overstuur zijn en het kind overstuur maken. Dit gebeurd vaak op de 1ste hulp. (mijn schoonmoeder is verpleegster op de 1ste hulp) Maar bij een gewoon onderzoek komt het niet vaak voor. Dan mogen ouders er gewoon bij blijven. Wegsturen gebeurd meestal als er misbruik of mishandeling vermoed word. Je mag weigeren de kamer te verlaten. Vooral als er niets aan de hand is je het onderzoek niet belemmerd. Vraag de arts waarom, als het je niet lekker zit. Vertel hem dat je kind er overstuur van raakte en dat je hem niet weer alleen wilt laten tijdens een onderzoek. Bij een buikonderzoek mag en kan een ouder gewoon aanwezig zijn.

NEE met hoofdletters zou ik willen zeggen! Jij bent verantwoordelijk voor je kind en als je je kind goed wilt helpen dan luisteren jullie samen naar wat hij/zij te zeggen heeft. En weet je waarom hij niet meer alleen met de dokter wil blijven? Lijkt mij geen goed teken. (ik wil niet paniekerig overkomen hoor maar ik zou goed luisteren naar je kind als die probeert uit te leggen wat er is gebeurt tijdens het onderzoek.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100