Kan je als kind dus 13 jaar en ouder ook borstkanker krijgen?

Toegevoegd na 4 minuten:
En kan je dat ook krijgen als je nog geen borsten hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
21.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar ik vroeg het me gewoon af of dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bang bent kan je naar de huisarts, die voelt en kijkt dan even en zegt dat er niks aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, m'n vriendin is er heel erg bang voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nergens voor nodig.
Dupontaxelle308
een jaar geleden
Née maar een Goeie vriendin van mij voel de een knobbeltje bij haar borst vandaag en we dacht en alle drie dat ze borstkanker heeft
Antoni
een jaar geleden
@Dupontaxelle308, wie zich zorgen maakt over haar of zijn gezondheid, kan terecht bij de huisarts.

Antwoorden (4)

Borstkanker kan altijd maar kinderen hebben er maar heeel weinig kans op.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat om borstweefsel, dat geeft iedereen ongeacht leeftijd en geslacht, mannen kunnen ook borstkanker krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borstkanker bij kinderen kan, maar is heel erg zeldzaam vergeleken met volwassenen.

Wat wel vaak voorkomt bij kinderen is de ontwikkeling van een klierschijfje onder de tepel. Dit gebeurt onder invloed van hormonen.
Je kan zo'n hard schijfje in de borst (onder de tepel) voelen bij kleine kindjes die borstvoeding krijgen en dus hormonen van de moeder binnenkrijgen of bij jonge meisjes die stilaan in hun puberteit geraken.

Als je in puberteit geraakt, ontwikkelt het klierweefsel van de borst zich en dat kan eveneens aanvoelen als bobbeltjes in de borsten. Het is een normale manier van borstontwikkeling.

Ben je echt bezorgd, dan kan je langsgaan bij de huisarts of de gynaecoloog die borst zal onderzoeken. Wellicht kan de arts je geruststellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Dit komt alleen zeer weinig voor. Als je nog geen borsten hebt kan het ook, maar de kans blijft klein.
Het kan ook bij mannen/jongens voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is heel erg klein, misschien begint die vriendin, waar het blijkbaar om gaat, borsten te krijgen. Door de groei kan het zijn dat je wat voelt waarvan je niet weet wat het is, wat kliertjes die aan het groeien zijn ofzo. Maar het is helemaal niet gek om zulke vragen aan de dokter te stellen hoor