kan men na een epileptische aanval slechter zicht krijgen?

onze zoon heeft waarschijnlijk een zware epileptische aanval gehad maar klaagt al 4 dagen over slecht zicht in zijn rechteroog.wie kan ons vertellen of dit mogelijk is en wat de oorzaak is en of het vanzelf over gaat

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat kan absoluut. Ik ken een jongen van 8 met een epileptische aandoening (Landau Kleffner) Hij heeft met name 's nachts veel epileptische aanvalletjes, maar vorig jaar heeft hij een langdurige status epilepticus gehad. Door die status is zijn taal erg achteruit gegaan, maar ook zijn zicht, zijn gezichtsveld is beperkt tot 1cm2. Nou is dat natuurlijk heel extreem, de status heeft uren geduurd en er is sprake van hersenweefselverlies, waardoor er ook geen vooruitzicht is op herstel. Wanneer er geen hersenweefsel verloren is gegaan, is de kans op herstel veel groter. Maar het kan dus in ieder geval wel, al hoeft het bij jouw zoon natuurlijk niet het geval te zijn. Dan nog een advies, dat ik eigenlijk vooral geef omdat de moeder van deze jongen er erg op hamert, als ervaringsdeskundige: als een kind met epilepsie een problemen op het gebied van taal heeft (woordvinding, uitspraak, maar ook andere), dring dan asjeblieft aan op een slaap-EEG. Landau-Kleffner is een relatief onbekende aandoening, die ook door artsen vaak over het hoofd wordt gezien. Er is een duidelijke relatie tussen Landau-Kleffer en taalproblemen, en het kan worden vastgesteld als blijkt dat er veel aanvallen tijdens de slaap zijn. Voor de medicatie is het heel belangrijk als het goed, en zo vroeg mogelijk wordt vastgesteld.

De enige die dat kan vertellen is de oogarts. waarom maak je daar geen afspraak?

Ben geen expert, (arts). Heb alleen hele nare dingen van dichtbij meegenmaakt. Volgens mij is het zo dat een zo'n aanval (wat neerkomt als een soort kortsluiting in de hersenen) in sommige gevallen op bepaalde plekken in de hersenen waar zich de kortsluiting voordoet, schade kan veroorzaken. Dit zou in het visuele gebied kunnen zijn geweest. Nu is het wel zo dat sommige heftige aanvallen gepaard gaan met fysieke uitingen wat misschien ook oorzaak zou kunnen zijn voor afgenomen visie? Ik zou zeggen: even bij de huisart langs, die kan eventueel doorverwijzen.

Misschien komt het slecht zicht niet door de epileptische aanval zelf. Je zoon moet wellicht nu medicijnen nemen om volgende aanvallen te voorkomen. Sommige van die medicijnen hebben als bijwerking wazig, slecht zicht. Op de website hieronder vind je meer informatie om eventueel met zijn arts te bespreken.

Bronnen:
http://modules.consumentenbond.nl/medicijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100