Wat is een goede "bedtijd"voor een kind van zeven jaar?

Mijn zoon gaat rond 19.30 douchen, rond 20.00 / 20.15 ligt hij in bed; dit ritueel is er gaandeweg ingegroeid en bleek goed te werken, geen gezeur of drama. 's Ochtends zijn we rond 07.30 weer wakker en ik heb het idee dat het zo wel goed is (hij komt aan zijn uren slaap zeg maar).
In de weekenden mag hij sowieso al langer opblijven (tot na de film op tv, en dat is meestal rond 22.00).

Hijzelf heeft nu echter al een paar keer gevraagd of hij niet later mag gaan slapen, en als ik het dan aan hem overliet (omdat hij in zo'n "ik ben groot en ik weet het allemaal wel en ik kan het allemaal wel"-fase zit) werd het vaak 21.00 of zelfs 21.30, terwijl hij dan de volgende dag wel weer op tijd eruit moest om naar de opvang te gaan. Zelf vond hij dat ook niet zo geweldig, maar 's avonds wel gewoon weer vragen of hij niet langer mag opblijven...

Ik heb echt geen flauw idee wat nou een goed tijdstip is, mensen in mijn directe omgeving zeggen vrijwel allemaal dat ik het aan hem moet overlaten, en als hij een week lang z'n gang mag gaan hij uiteindelijk zo moe is dat hij wel bijdraait en weer lekker op tijd gaat slapen.
Snap ik wel, en is op zich ook wel prima, maar er komt hoe dan ook een moment waarop hij inderdaad een minder grote behoefte zal hebben aan bijna 12 uur slaap...

Iemand een voorstel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2.5K

Antwoorden (4)

Ik heb zelf een zusje van 7 en die gaat altijd om 8 uur/half 9 naar bed en in de weekenden half 10/10 uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter van zeven gaat rond 20:00u naar bed en in de vakantie 21:00u. Ik denk dat je het niet aan het kind zelf moet overlaten, dat kunnen ze op die leeftijd nog niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaat mijn zoon vroeg als ik het zo hoor.
Hij gaat door de week wanneer hij naar school gaat rond 19:30. In de weekenden 20:00/20:30.
In de vakantie is net hoe het uit komt.
Dan kan hij lekker uitslapen.
Wij staan rond 06:45 op en dit gaat zonder problemen. Soms is hij zelf al wakker en soms moet ik hem wakker maken.
Denk dat het van belang is dat je kijkt wat je kind nodig heeft. Mijn zoon heeft veel slaap nodig. Wanneer hij een paar dagen weinig slaap heeft gehad wordt hij sacherijnig en luistert hij minder.
Hij is altijd een goede slaper geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit zo goed ga zou ik nog niks veranderen, vooral omdat 's morgens het eruit komen geen probleem is.
Vind dat je dit ook niet aan een kind moet overlaten, want uiteindelijk zit je dan zelf met een drama.
Als je merk dat je kind de volgende ochtend steeds vroeger wakker wordt, ga dan "overleggen"
Zo krijgt je kind het gevoel dat hij echt mag meebeslissen, maar neem de uiteindelijke beslissing zelf.
Maak ook geen te grote stappen, want als je een stapje terug moet doen is dit een teleurstelling voor je kind.
Overleg anders zo, dat hij een kleiner stapje neem, maar zo, dat hij dit aankan, hiermee groeit ook zijn zelfvertrouwen.
En wel het zelfvertrouwen in zelf beslissingen nemen.