Alle materie kan vergaan volgens de huidige kennis. En bij zand is het vrij simpel.
Als je een zandkorrel (is over het algemeen siliciumoxide, oftewel een combinatie van silicium en zuurstof atomen) sterk verhit, zullen de verbindingen tussen de atomen verbroken worden. De stof valt uit elkaar en op dat moment kan je niet meer spreken van een zandkorrel, maar heb je alleen nog de losse atomen.

Over ca 2.3 miljard jaar (duur dus nog even) zal de zon zodanig opzwellen dat de aarde net buiten de zon valt of dat de zon de aarde opslokt. Zeker bij het laatste geval zal alle materie op aarde uit elkaar vallen. De temperatuur van de zon is daar heet genoeg voor.
een jaar geleden