Citroenboompje bij winkel 30cm hoog dik stammetje en vruchten, hoe kan dat?

Ik heb in maart 2019 een berg citroenpitjes laten ontkiemen en daaruit een paar citroenplantjes opgekweekt. Een paar staan bij mijn schoonvader in de broeikas. 2 staan in potten in mijn woonkamer.
De plantjes in mijn woonkamer doen het het beste van allemaal.

Maar nu zag ik vanmiddag bij een bloemen/planten winkel een karretje buiten staan met 5 citroenboompjes. Ongeveer 30cm hoog in kleinere potten dan die van mij. Allen hadden een dik stammetje van ongeveer 1 tot 1,5 cm doorsnede en alle boompjes hadden een paar citroenen eraan, en niet van die kleintjes maar formaatje supermarkt.

Hoe dan?
Ik wil dat ook.
Doe ik iets niet goed?

Picture for question
een jaar geleden
in: Natuur
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Ander ras/cultivar?
Amadea
een jaar geleden
Het is mogelijk om een citroenpit te laten ontkiemen, maar je krijgt er niet gegarandeerd citroenen mee gekweekt. Het kan jaren duren voordat het zover is. Wat dat betreft kun je beter een reeds gekweekt boompje kopen.
HeerVoldemort
een jaar geleden
@Amadea
Dat er niet gegarandeerd citroen aan komt, wil ik geloven. Maar ik was wel verbaasd, dat mijn plantjes blijven groeien. Alleen maar in de hoogte. Of met uitlopers. Maar er vormt geen stammetje. Na 3 jaar nog steeds een soort van struik. De pitten kwamen van siciliaanse biologische citroenen...die ik gekocht heb in een winkel in Merano, ras weet ik niet.
erotisi
een jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bonsai

Antwoorden (1)

Je ziet het resultaat als je boompjes kweekt uit pitten. Het kan erg lang duren voor ze citroenen produceren.
Citroenbomen die door tuincentra worden verkocht, worden gekweekt door te (knop)enten. Het geselecteerde ras wordt uitgekiemd op een tweejarige onderstam.
SimonV
een jaar geleden