Hoe werkt de komende verbod op verwarmen met de deur open?

In een programma, gehoord zaterdag 16 of vrijdag 15 november, heb ik gehoord dat er een verbod komt op het huis verwarmen met de deuren open. Hoe zit deze wet in elkaar en ik welk programma heb ik dit gehoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1.3K
anneliez
10 jaar geleden
lijkt me vooral interessant om te weten hoe ze dit gaan controleren, het si nog vroeg voor 1 april he
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is precies waarom ik dat verbod ook echt heel vreemd vond, maar ik heb het echt gehoord in 1 of ander programma. Dat ging over verspilling van energie... of het een woonprogramma is geweest weet ik niet meer, maar het leek mij een nogal vreemde wet. Daarom wil ik er ook het fijne van weten.
ronron1212
10 jaar geleden
Komt er niet

Het beste antwoord

Dit ging om een voorstel van de milieulobby, om het winkels te verbieden, om in de winter de deur open te hebben staan, terwijl ze wel enorm lopen te stoken. Wat je veel ziet is dat deze winkels een zogenaamd warmtegordijn bij de ingang hebben. Een enorme warmteblazer, waarvan een groot deel van de warmte verloren gaat.

Een tijd geleden is een zelfde soort discussie geweest over terrasverwarming. Amsterdam wilde toen dit gaan verbieden bij de locale horeca. Uit onderzoek is toen gebleken dat dit via de milieuwetgeving niet mogelijk was. Ook de APV bood geen oplossing. In Amsterdam is inmiddels besloten om het terrasverwarming weer toe te staan, maar om wel een convenant met de ondernemers te sluiten, om zoveel mogelijk het milieu te sparen. Een dergelijk convenant zou ook gesloten kunnen worden met de winkerliers. Mits alle partijen hier aan mee willen werken.

Een landelijk verbod kan alleen bij wijziging van de wet. Kost veel tijd. Beter is het om de mensen meer milieubewust te maken, zodat ze uit eigen beweging niet zulke rare fratsen uithalen. Klanten zouden een signaal kunnen afgeven bij de winkeliers, die in hartje winter de deur open hebben staan, door deze winkels links te laten liggen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel