Is het erg als er vannacht vorst komt over pas gezaaid gazon?

Maandag ingezaaid, maar vannacht schijnt er wat vorst te komen....is dat erm nadeel voor het kiemen?

2 jaar geleden
in: Natuur
1.1K

Antwoorden (4)

Nee geen probleem, in de natuur kiemt het wanneer het kan.
2 jaar geleden
Ja, althans wel voor de ontkiemde zaden. Die zullen de vorst niet overleven.
SimonV
2 jaar geleden
Er valt ook veel sneeuw, de komende dagen. Dat werkt als een isolerende deken. Daarnaast is de vorst niet erg streng. Je kiemen zullen het wel overleven.
Mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen. Bedek dan je kiemen met wat stro.
Het is niet erg, maar het kan de ontkieming en groei van je gazon vertragen. Vorst kan jonge grasplanten zelfs beschadigen door het water in hun cellen te bevriezen. Als je in je omgeving vorst ziet, kun je misschien beter wachten met het zaaien van je gazon tot later in het voorjaar, als het gevaar voor vorst geweken is.
2 jaar geleden
Angelina675
2 jaar geleden
als je goed had gelezen, lees je dat ik 2 dgn voor die nacht al had gezaaid...