Wat is dit voor een boom?

Er staan er 6 van op het pleintje bij het vroegere Noorderzwembad aan de Oosterhamrikkade in Groningen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je zou gebruik kunnen maken van deze site om het exact uit te zoeken.
Antoni
5 jaar geleden
@TygoTheKing, nu je antwoord naar de reacties is verplaatst, staat je bron er niet meer bij. Wat was de website waar je naar verwees?

Antwoorden (2)

volgens mij is dat een linde
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is de Carpinus Betulus, beter bekend als haagbeuk. De haagbeuk lijkt op de gewone beuk (Fagus). Een opvallend verschil is te zien in de herfst en winter. De Fagus houdt in de winter het bruin geworden blad vast, terwijl de Carpinus het geel-bruine blad laat vallen en dus met kale takken de winter in gaat. In het voorjaar is de Carpinus als een van de eerste boomsoorten alweer groen aan het worden.

Op het gazon voor het Noorderbad staan tot boom uitgegroeide haagbeuken. Meestal wordt de haagbeuk jaarlijks gesnoeid, zodat het een heg, haag of struik blijft. Laat je 'm doorgroeien, dan wordt het een boom met relatief korte stam en lange takken. Dit is een prachtig exemplaar, omdat er vrijwel niet is gesnoeid, ook niet in de laagste hangende takken.

(uit de tweede link, een na laatste kopje:)
"Het Noorderbad op de hoek van de Diephuisstraat en de Oosterhamrikkade werd in 1933 gebouwd als overdekt openbaar zwembad (architect J.A. Boer). Momenteel worden er bedrijven gehuisvest. Het oorspronkelijke gedeelte van het Noorderbad is architectonisch zorgvuldig vormgegeven in een expressionistische bouwstijl. De opmerkelijke stedenbouwkundige situering bij de verbreding in de Diephuisstraat en de open, groene ruimte aan de Oosterhamrikkade refereert aan het uitbreidingsplan van H.P. Berlage die op deze plek een opvallend ontworpen, openbaar (kerk)gebouw had gepland. Tussen het Noorderbad en de Oosterhamrikkade ligt een rechthoekige, van een groen gazon voorziene, open ruimte. Het gazon bevat fraaie boombeplanting in de vorm van grote haagbeuken. "