Waarom stopt Shell met wind- en zonne-energie?

Onbegrijpelijk! Of heeft iemand een plausibele uitleg?

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=9602

Dat het nu nog geen geld oplevert vind ik een drogreden gezien de hoeveelheid winst die Shell maakt. Investering doe je voor de toekomst. Shell weet toch ook dat er over 10 tot 20 jaar geen olie meer is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Shell is geen bedrijf dat zo'n beslissing "zomaar" neemt. Ze weten echt wel dat hun groene & duurzame imago hierdoor schade op loopt. En toch nemen ze zo'n ingrijpende beslissing.

Dus wat kunnen de redenen zijn dat deze beslissing is genomen?

Optie : Investeren in groene energie levert inderdaad nu nog niet genoeg op, zoals het artikel zegt. Door nu te stoppen met investeren geeft Shell echter ook aan dat ze verwachten dat er in de nabije toekomst niet (genoeg) winst mee kan worden gemaakt. Ik ben benieuwd hoe ze tot die conclusie zijn gekomen. Dat zegt het artikel niet. Een beslissing als dit nemen ze met een strategische planperiode van tenminste 5 jaar. Stel nou dat Shell weet dat er nog genoeg olie is over 10 tot 20 jaar? Dat zou één van de redenen kunnen zijn om te stoppen met "renewables". Immers... als je nu stopt met investeren in duurzaam en je weet vanuit je strategische verkenningen dat je hoofdproduct olie er over 10 a 20 jaar niet meer is, dan neem je een hele domme beslissing. Laten we er van uit gaan dat Shell weet wat ze doen. Dan kan het niet anders zijn dat er blijkbaar nog genoeg te verdienen valt de komen jaaaaren aan "vuile" energievormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het zal niet winstgevend genoeg zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal helaas om de centjes gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat moedertje natuur het er niet mee eensch is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Shell zal voorlopig niet of nauwelijks meer investeren in alternatieve bronnen als wind-, zonne- en waterstofenergie. De kosten wegen niet op tegen de baten. Aldus bestuursvoorzitter Jeroen van der Veer."

Plausibel genoeg. Daarnaast moet die hele broeikashype ook niet worden overdreven. Shell ziet dat blijkbaar nu ook in en bezuinigt er een beetje op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet rendabel genoeg. Het is nogal altijd winstgevender fossiel oliën te raffineren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Shell liever miljoenenwinsten haalt ten kosten van de planeet, dan investeren in groene energie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is nu precies waarom ook de kredietcrisis is begonnen: winstverwachting vanuit de aandeelhouders!

Shell moet wel verantwoorden waarom er 2 miljard wordt geinvesteerd waarvan het rendement onzeker is, of te lang duurt...

Marktwerking noemen we dat, tot het moment dat het fout uitpakt, want dan is het opeens een crisisoorzaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de continuiteit van de onderneming het belangrijkste is. Wanneer de investeringen niet na een acceptabele tijd worden terugverdiend kan dit nadelige gevolgen hebben voor de onderneming wat je natuurlijk niet wilt hebben..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Windenergie is flauwekul!
Zie mijn link!