Als een plant/struik/boom doodgaat, ontstaat er dan vanzelf een nieuwe plant/struik/boom?

Een plant/struik/boom kan zichzelf voortplanten door lucht, water en/of grond. Maar wat gebeurt er als bijv. een plant doodgaat? Ontstaat daar in de grond (op dezelfde plek) vanzelf een nieuwe of moet dit onderhouden worden door de mens?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Natuur
1.1K

Antwoorden (2)

Planten zijn wat dat betreft niet anders dan mensen: ze groeien op, krijgen kinderen en gaan uiteindelijk dood. Ook een dode plant, of boom vergaat en maakt zo ruimte voor nakomelingen (van zichzelf, of van andere planten en bomen) om op die plek weer te groeien.
Het is dus niet zo dat er 'zomaar' een nieuwe plant of boom groeit. Wel kan de ontstane ruimte ingenomen worden door buren, of nakomelingen.
De natuur is prima in staat zelf voor de verspreiding van zaden te zorgen. Het is wel zo dat de mens kan helpen door de zaden op tactisch gekozen plaatsen te planten.
Toegevoegd op 09 maart 2022 08:05: tekst
Ja, een plant ontstaat vaak uit de wortels of de stronk van een dode plant. Dit staat bekend als vegetatieve vermeerdering en is een gebruikelijke manier voor planten om zich voort te planten. De nieuwe plant zal genetisch identiek zijn aan de ouderplant.