Is kwartsstof wat vrijkomt bij het frezen van een wegdek schadelijk ?

Is kwartsstof wat vrijkomt bij het frezen van een wegdek schadelijk indien dit over een moestuin waait en op groente terechtkomt en bodem vervuilt.
Inademen kan longkanker veroorzaken maar wat als het opgenomen wordt door huid of met voedsel ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (2)

Er is geen kanker te verwachten door kwartsstof dat je via voedsel binnenkrijgt. Opname door de huid is onmogelijk. De longkanker ontstaat doordat het stof na inademen in de longen kan blijven, waarna er kleine, maar langdurige ontstekingsreacties ontstaan. Als gevolg hiervan kan een longcel ontsporen tot een kankercel. Dit kan dus alleen als het kwartsstof in de long komt. Het kwarts dat je via de mond opneemt wordt via de poep weer uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er een laag stof op je sla ligt moet je die niet eraf snuiven, want dan adem je die alsnog in.

Dus als je je sla gewoon afspoelt met water is er geen risico.