Code oranje: wat betekent dat?

Er is voor vandaag code oranje afgekondigd wegens storm Eunice. Hoe erg is code oranje eigenlijk? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

2 jaar geleden
in: Natuur
1.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Ook code rood is afgegeven.
SentWierda
2 jaar geleden
Zoals ronron1212 stelt: ook code rood is afgegeven. In vijf provincies.
TurfGraver
2 jaar geleden
En code geel voor Limburg.

Antwoorden (1)

Windstoten zijn bij code oranje harder dan 100 kilometer per uur, gemeten aan het strand of in de winter harder dan 120 kilometer per uur.

Wanneer code oranje geldt, is er een 'grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is'. Er valt meer dan 75 millimeter regen in 24 uur, er zijn onweersbuien met zware windstoten (harder dan 75 kilometer per uur), veel neerslag (tot 50 millimeter in 1 uur) of 'grote hagel', met hagelstenen van meer van 2 centimeter.

De gladheid komt bij code oranje op grotere schaal voor dan bij code geel, of er kan sprake zijn van driftsneeuw (sneeuw die van de grond opwaait) en sneeuwduinen (waarbij sneeuw zich ophoopt).

Code oranje kan ook voor slecht zicht tot maar 10 meter worden gegeven. In het geval van hitte is het 3 aaneengesloten dagen sprake minimaal 30 graden Celsius, in het geval van koude heerst er een gevoelstemperatuur van min 20 graden.
.
KNMI
Windkracht 9 - storm - 75-88 km/uur: schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om
Windkracht 10 - zware storm - 89-102 km/uur: grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om
Windkracht 11 - zeer zware storm - 103-117 km/uur: enorme schade aan bossen
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Er is in Nederland sprake van code oranje (zes provincies) en van code rood (vijf provincies) - behalve in Limburg..